Gipsinddækning af bærende H-profil

Kære alle

Den kommende weekend kommer til at stå i gipsens tegn idet vi regner med at skulle sætte gipslofter op i hele stueetagen. Vi har også (forhåbentlig) til den tid to stk H-profiler som skal dækkes ind med to lag 13mm A1 gips. Spørgsmålet er hvordan vi bedst og lettest gør det?

Er lim en mulighed eller er den bandlyst ifbm brand?

Er det lettest at gøre før eller efter at loftet er lavet?

Bør vi vælge alternativer til gipsinddækningen og i så fald hvilke?

På forhånd tak

Torben
Kære alle Den kommende weekend kommer til at... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jern brænder jo ikke, der bliver blødt/skør ved høj varme.. derfor skal den brændisoleres, så den ikke bøjer og huset falder sammen. det hjælper isoleringen jo så med til. derfor skal der gips rundt om den, og isolering i den.

om du kan lime den, kommer an på limen, hvis den slipper ved høj varme, før gipsen er brændt igennem, hjælper det jo intet.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Når man taler brændsikring af H-stolper, så er Fireboard også at foretrække frem for gips, da det er væsentlig mere varmebestandigt. Jeg ville nu nok ikke lime den slags op smile Da jeg ikke er støt på en godkendt brændsikret lim.

Ideen er jo, at stoplen skal blive der og ikke bukke under for de høje varmegrader ved en evt. brænd.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan man nøjes med et enkelt lag fireboard?
Ifølge XL SKAL jeg bruge Fireboard. To lag A1 er åbenbart ikke nok. OK med mig, men er det ikke alment kendt som værende en OK løsning? Eller er XL manden forkert på den?
De vil jo nok gerne sælge dig deres fireboard løsning.
Og den er sikkert også god nok, men gips der er type 1 (eller type A eller hvad det hedder nu om stunder) ER altså en godkendt løsning til brandisolering. Men som jeg tidligere har nævnt, har jeg selv lagt mine jern i puds.....

Tjek evt. på danogips' hjemmeside. De har intet problem med at reklamere deres gips som godkendt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad vil I rustbehandle profilet med? Forestiller mig noget "stads" på spray, men ved ikke så meget om det. Vil gerne slippe for at male det.
Brug en primer / grunder, de kan fåes på spraydåser.Jeg ville bare smørre det på med pensel.
Rustbeskyttelse til biler er ikke egnet til brug i huse, da de afgiver dampe i lang tid.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Citat fra Twist

De vil jo nok gerne sælge dig deres fireboard løsning.
Og den er sikkert også god nok, men gips der er type 1 (eller type A eller hvad det hedder nu om stunder) ER altså en godkendt løsning til brandisolering. Men som jeg tidligere har nævnt, har jeg selv lagt mine jern i puds.....

Tjek evt. på danogips' hjemmeside. De har intet problem med at reklamere deres gips som godkendt.


Er tilbøjelig til at give dig ret, da 2 lag A1 plader giver samme brændsikring smile


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også