Renovering af trappe

Hej, er sprit ny herinde men har vel forhåbentlig et godt spørgsmål til alle jer kloge mennesker som er her
Jeg skal til at renovere min trappe som er en gammel fyr-trappe med et ordentlig lag lak på...
Hvad er den nemmeste løsning for at få lakken af??
Har prøvet kautisk soda og tapet klister, Men så pibler den brune fernis frem??
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøva t spørge din lokale farvehandler. Man kan få noget som hedder lakfjerner, som man smører på og lader sidde. Derefter vasker man af.

Mvh.
Mugge
Hej,

Jeg stod overfor samme problem. Prøvede at slibe lakken af, men uden held. Til sidst valgte at jeg få malet trin hos en maler med noget særlig robust maling. Resten har fået en gang (nærmere 3 gange med grunder først) af alm. glans 50 maling. Begge dele i hvid og selfølgelig med en gang slibning først. Nu står trappen faktisk vældig pæn.

Kendte ikke til det med lakfjerne. Min malerforretning sagde bare jeg skulle slibe så det var det jeg gjorde....

Lars
Hej igen.

Har været nede ved den lokale farvehandler og fået nogle råd..
Farvehandleren sagde at kautisk soda og lakfjerner faktisk var det samme,
Men sagde så også at det ikke måtte sidde alt for længe for så trak det meget ned i træet.
Har lavet en "prøve på trappen og det ser faktisk ud til at det virker! træet er blevet lidt mørkt men lakken er væk, men hvad er det nemmeste og slibe det sidste af med??
Har prøvet lidt med en sliber men syntes at det resterende lak sætter sig på sandpapiret???
Problemet er lidt at hvis du sliber, så udvikles der en del varme, som selvfølgelig påvirker de sidste lakrester. Du har derfor normalt kun et begrænset antal muligheder.
Du kan vælge at blive ved med at skifte sandpapir indtil der ikke er mere lak, hvilket nok vil koste dig nogle ruller
Eller du kan vælge at Ignorere de sidste lakrester, hvis du eks. alligevel skal lakere trappen igen bagefter
Eller du kan vælge en mere mekanisk afrensning, som eks. sandblæsning eller lign.
Eller du kan høvle et par milimeter, det bliver dog lidt svært at få jævnt, og især på trin bliver det problematisk at få dem til at passe 100% når man samler trappen igen bagefter.
Opfølgning på projektet:

Vi fandt ud af at den nemmeste løsning faktisk var at slibe det af, så 4 mennesker og en masse slibemaskiner(+ lidt øl) er vi kommet igennem slibningen...
Men så er der det næste spørgsmål når vi har ludet trappen skal den så have en næste behandling af et eller andet inden vi smider noget gulv lak på?? og i så fald hvad?
Annonce
Du må for alt i verden ikke begynde at efterbehandle din trappe imellem lud og lak. Du skal bare være opmærksom på hvilken type ludbehandling du har givet gulvet og hvilken type lak du så skal bruge. Jeg har set masser af eksempler på forkert fremgangsmåde og det giver et forfærdeligt resultat. Gammeldags ludkalk + akryl-plast lak DUR IKKE. Brug derimod Lud i form af alkyd træbeskyttelse + enten alkyd gulvlak eller polyuhrethan gulvlak. I kunne jo også have valgt en hvidtonet vandig lak, så kunne I nok have sparet en til to arbejdsgange :-) God fornøjelse

Udlært bygningsmaler samt selvlært snedker/tømrer/murer og svejser. MAN KAN HVAD MAN VIL :-)


 Hej Futtemut.

 Du kan bruge god gammel-dags fast brun sæbe, det har jeg brugt til at opløse maling og lak.

 Gl. ødelagte maler-pensler, som har været helt stive, og egentlig bare var til at kassere, bliver som nye, i en plast-pose med fast brun sæbe efter kort tid " krystal-sæbe "
 Prøv at smøre noget sæbe på din trappe og afdække med noget plastik i nogle få dage, så tror jeg du nemt kan skrabe din lak af, du skal bare huske at stoppe den alkalilske virkning bagefter med eddike afslut med vand.

 M.vh. maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også