Spånplade og murstensmønster...

Jeg har efterisoleret en gavlvæg med lægter + isolering + dampspærre + 16 mm spånplade.

Min plan er at bruge skalflex murstensmønster.

Kan man bruge skalflex direkte på spånpladerne, eller er det bedst at smide en gang gips på spånpladerne?

På forhånd tak for hjælpen

marquis
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har anvendt murstensmønstret på forskellige overflader og det er helt sikkert, at du ikke behøver at sætte gipsplader oven på en spånplade for at bruge det.
Den grundpuds du bruger til mønstret hæfter på alle faste materialer, herunder spånplader. Men husk først at grunde med Beto-binder blandet med vand i forholdet 1:3 (spånplader er sugende).

For nogen tid siden lavede jeg det bla. på gipsplader og tænkte i første omgang, at en gipsplade ikke var særligt sugende og undlod derfor at grunde. Resultatet var, at pudsen hæftede dårligt og havde tendens til at skalle af i hjørnerne, når man trak mønsteret med spartlerne. Om igen - grunde med beto-binderen først, og så det gik det fint.

Jeg kan kun anbefale Skalflex murstensmønster - det giver et flot resultat og ingen kan skelne det fra en traditionel murstensvæg der er vandskuret.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej

Jeg ville montere en gipsplade med forskudte samlinger i forhold til spånpladen, da der ofte ses revnedannelser i spånpladevægge.

Selvfølgelig med papirstrimler i samlinger under spartlingen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de hurtige svar:-)

Det er ikke for at spare på udgifterne jeg vil undlade gips, men det er på 1. sal og selv en 900 mm gipsplade er svær at få derop. Det ville jo være lidt lettere arbejdsproces kun med spånplade.

Som Orla nævner er jeg lidt nervøs for om 16 mm spånplade er "revneforbyggende" nok?

Er der nogen der har erfaringer med dette?
Har du undersøgt om der er nogle brandkrav i forhold til spånpladen ?

Hilsen
Allan
der er ikke barandkrav da det er efterisolering af en gavlvæg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ang. skalflex.. Så villle jeg bruge Maxit 280 istedet... næsten samme produkt, men betydelig billigere.. Har lavet murstensmønstre i hele huset og vandskuret... har nok brugt ca. 800kg Maxit 280 , og det er et fortræffenligt produkt..
Hej

Der er næsten altid nogle brandkrav der skal opfyldes, og kravet til denne væg er, at det skal være en klasse 2 beklædning, hvilket en 12 mm spånplade er.

wink
Undskyld at jeg bringer en gammel tråd op - men jeg har et spørgsmål til noget af det der ligger i den.

Det foreslåes af StenKrog at bruge Maxit 280 i stedet pga prisen. Er der nogle der ved, om det hæfter lige så godt på forskellige materialer (malede vægge, gips, beton, puds, spartlet strukturmaling)som Skalflex' produkt?
Jeg kan ihværtfald bekræfte at det hæfter 100% på malede vægge, gips, beton og puds........
Mange tak!

Der er gået fem år siden tråden sidst var aktiv. Det må betyde, at du kan sige mig, hvorvidt det stadig holder og ser godt ud i dag
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også