Hvorfor visner min græsplæne

Jeg har overtaget en gammel have med en tilsvarende gammel græsplæne. Den er meget tæt, men også meget uregelmæssig. Dvs. den er forskellige grønne nuancer og vokser med forskellig hastighed. Nu er den også begyndt at visne pletvist. Jeg forsøgte med gødning i foråret, hvilket fik den til at vokse vildt i en periode, men ellers havde det ingen effekt.

Er plænen simpelthen for gammel og skal lægges om, eller kan den reddes? I så fald hvad skal jeg gøre?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min gør det samme, jeg har erfaret at den tidligere ejer bare har sået græs oven på jorden uden først at lufte den, og da den er meget leret har næringen svært ved at trække ned i jorden. En "græsjord" skal sammensættes af luftig jord/muld med sand iblandet, hvis jorden er alt for kompakt. Jeg ser også en kraftig vækst lige efter en gødning, og så brune visne græsplætter resten af sommeren. Jeg overvejer at fræse det hele op og så lave en let jord på de sidste par cm.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hejsa

Vores græsplæne er også sået direkte ovenpå en meget lerholdig jord, men vi har ingen problemer med at græsset blive gult. Tværtimod syntes jeg at det gror rigeligt, den skal slåes hele tiden det er et kæmpe arbejde (skal selvfølgelig lige nævnes at græsplænen er 6999 km2 minus en sø.

Men der er selvfølgelig forskel på hvilke haver, jord mv.

suppe
En hund der tisser giver i øvrigt også en helt anden farve græs i plænen hvor det er sket - det virker nærmest som om den der har fået gødning i forhold til resten af plænen.

Men en tromle med pigge (kan lejes) giver luft til plænen og så noget grus eller sand ud over plænen kan også hjælpe til at gøre jorden luftig (har jeg hørt).

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
1) Hvis nu den der græsplæne ikke er blevet plejet og passet i årevis...så kunne det tænkes at diverse vilde græsarter har taget pletvist over...og at disse ikke trives helt så godt på en korthåret varm sommerplæne.
Løsning: Fræsning og ny plæne.

2) Hvis plænen er tilholdsted for mange fugle, og du bor på landet, så er det sandsynligt, at plænen er invaderet af Skt.Hans-Oldenborre. En smuk, stor nøddebrun bille, hvis larver æder græsrødder bl.a.
Løsning: Aner det ikke. Spørg i planteskolen.

3) Jorden er pletvist alt for kompakt. Prøv at stikke en spade i de forskellige områder, og se om der er forskel!
Løsning: Fræsning, ny plæne.

4) Lev med det......
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du Suppe; hvor har du den dér græsplæne som udgør over 16% af Danmarks areal? Den kunne jeg godt tænke mig at se!

Nuvel. En græsplæne der når lidt op i årene lukker meget tæt omkring rødderne ved jorden. Skaf en fræser beregnet til at give luft til rødderne. Sådan én har en række fjedrende "pigge" der river godt op i plænen - og plænen bliver mægtig glad og grovillig bagefter! En som regel effektiv løsning uden hverken den store udskrivning eller den store indsats før du igen har en frodig grøn plæne.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
En griner wink

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Spændende indlæg om græsplæner.

Først et opklarende spørgsmål.
Fjerner I græsset efter en klipning?

Hvis I gør det, har jordens vigtigste dyr, regnornen, intet føde. Jorden bliver ikke luftet igennem, der dannes intet humus af regnormens ekskrementer, græsplænen bliver gul pga denitrifikation. Det kvælstof, som skulle have lavet plænen pæn grøn, er forduftet op i den blå luft.

Når græsset bliver gult kan det meget nemt skyldes næringsmangel, derfor kan hundens "toiletbesøg" også ses som grønne pletter.

Slå plænen jævnligt. Tilfør LIDT gødning jævnligt. Undlad at rive græsset væk, og I vil have en super plæne, hvis ikke plænen angribes af Oldenborres larver. I så fald er der kun en løsning: Bed til Vorherre.
Det er ihvertfald en økologisk løsning.

Mvh
Frederik

"Don't complain about farmers
with your mouth full!"

------------------
bodker

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis