Hvilket kabel til stik og lyskontakt?

Hejsa.

Jeg har lavet et par skillevægge og delt et værelse op, men det nye værelse skal have stikkontakt og lyskontakt. Så inden jeg lukker væggene, vil jeg lige trække kablet. Så kan jeg få en autoriseret til at slutte det til for mig.

Se tegningen.....men hvad for noget kabel skal jeg bruge, købte en rulle 3x1.5 idag, men er både i tvivl om tykkelsen er god nok, men også om der burde være 5 ledere i?

Med venlig hilsen

Lasse
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis den eksisterende kontakt er en stikkontakt,er det ok med 3leder,hvis du trækker kablerne som du har tegnet ! alm.lysinstallation er som regel altid 1,5 kvadrat , så det er også ok !

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej mortenfuglsang.

Det er kun den ene kontakt der er til lyset, den anden er en stikkontakt. Det jeg ville illustrere var blot at de var trukket fra den eksisterende stikkontakt, og på samme kabel.

Tak for svarene.

Med venlig hilsen

Lasse
Tak for svaret Rolias - så går jeg trygt videre.
Med venlig hilsen

Lasse
Citat fra essalj

Hej mortenfuglsang.

Det er kun den ene kontakt der er til lyset, den anden er en stikkontakt. Det jeg ville illustrere var blot at de var trukket fra den eksisterende stikkontakt, og på samme kabel.

Lasse


Okay nu er jeg med.
Ja så er det helt rigtigt at du bare skal have lagt en 3x1,5 kvadrat kabel.
Annonce
STOOOOOOOOPPPPPPPPPPPPPPP
Brug aldrig 3 ledet. Ikke fordi det er forkert. Men hvorfor ikke trække et 5 leddet eller mere. så har du altid mulighed for at lave flere kontakter eller andet sjovt man kan lave med el og lamper. Det koster jo ikke alverden til forskel.

Jeg har også renoveret kælder og trukket 5 leddet og nogen steder 7 leddet over det hele. Og det er jeg glad for i dag. Da, der så er mulighed for at lave udvidelser af lys og strøm.
Det er fuldt lovligt at trækkr flerledet kabel, men det er meget mere fleksibelt at trække flexrør mellem tilslutningsstederne, så kan elektrikeren trække ledninger som han vil.

Husk at du skal have en aftale med elektrikeren om at du selv trækker kabler eller flexrør, når det skal være helt korrekt må du ikke selv gøre det.

Hilsen Aksel
...og hvis man vælger flexrør, køber man det af elektrikeren, og ikke i et lavprisbyggemarked. Er røret for "blødt" og ikke ordentligt fastgjort er efterfølgende trækning af ledninger umulig. Vil Give JDK ret i at når man selv skal trække kabler er 5 el 7 ledet absolut at foretrække.
Super inputs der omkring 5 og 7-leder kabler.
Jeg lægger noget 5-leder ind i stedet for.
Og så lige et tillægs spm. Hvad er det man kan med 5 og 7 leder kabel som man ikke kan med 3-leder. Findes der ikke nogle gode links et sted....og så kan jeg måske også forstå hvordan det sysem af havelamper imed flere kontakter i min have virker smile

Med venlig hilsen

Lasse
Med 5 eller 7 ledere har du ekstra mellemledning så du eks. kan lave korrespondance. Du har også mulighed for at have flere faser i samme kabel. Eks. en til lys og en til stik.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis