Hjørneforstærkere - montering, hvordan?

Hej

Jeg skal have sat væv op i gangen, og der er et par udadgående hjørner som jeg gerne vil have forstærket med hjørneforstærkere.

Men hvordan monterer jeg dem?

Jeg er med på at der skal spartles osv, når de først sidder der, men hvordan får jeg dem til at sidde fast? Monteringslim? Eller skal der væv over, ligesom i samlingerne mellem gipsplader?

/Rob
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få en monterings-"tang" til dem. Men ellers kan de skrues op - her skal du blot være opmærksom på at få dem trukket nok til, så skruen ikke ses på det færdige resultat wink

Mvh.

Jan R.
Der er tale om hjørner der er støbte i beton. Jeg tror ikke at en monteringstang kan bruges wink, og det er ikke så praktisk at bruge en skrue, da det vil kræve både boring af huller og ravplugs og andet skidt.
Jeg har flere gange blot sat den i spartelmassen, -altså et godt lag masse rundt om hjørnet, og så forsigtigt presse skinnen på plads, og lad det tørre. På den måde bliver skinnen heller ikke deformeret af skruetrykket.

Venlig hilsen
Knud
Du BEHØVER jo altså ikke en plugs og bore osv. bare for at sætte en lille skrue op. Det er jo ikke en boksebold men et lille stykke metal du sætter op.

Jeg har monteret mine hjørnebeskyttere ved at sætte en lille smule spartel på hjørnet, og herefter skrue beskytteren fast med et par små skruer, bare nok til at holde den ordentligt fast.
Herefter spartler jeg mine vægge (inklusive beskytter). Når det er tørt og jeg alligevel skal slibe, piller jeg skruerne ud sliber, og finspartler herefter hullerne efter første slibning.

Det er nok lidt overkill, men på denne måde fungerer spartelmassen som lim både på over og underside. Skal der et MEGET tykt lag på, så gider jeg dog normalt ikke at pille skruen ud hvis den alligevel bliver dækket af spartel, da skruen jo alligevel holder lidt på beskytteren i tilfælde af slag ol.
Det er spartlen der skal holde spartle skinnen, derfor har den alle hullerne.. søm, skru, lim eller slå den fast med hjørne daskeren... det lige meget, bare den sidder tæt til.

men det du skriver RipRapRop, at de er i beton.. hva er det for nogle...? har du
et link eller noget, syntes aldrig jeg har set dem.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Citat fra Lopus

men det du skriver RipRapRop, at de er i beton.. hva er det for nogle...? har du
et link eller noget, syntes aldrig jeg har set dem.

Nej, hjørneforstærkerne er skam i metal.'

Det er hjørnerne de skal forstærke, der er i beton wink

Tak for jeres svar, så langt
Jeg har flere gange kørt en tube acryl fuge invendigt i hjørneforstærkeren og presset den hårdt på plads i lod på hjørnet. resterende fuge fjernes med det samme. når det har hærdet lidt fuldspartler jeg hen over fra hver side, og sliber naturligvis til sidst. dette giver perfekte hjørner.

Mvh Jax
For en god ordens skyld;

Jeg endte med at købe montagelim (Plastic Padding Montage Ultra) og brugte dette til at sætte hjørneforstærkerne op.

Jeg var virkelig forbavset over, hvor godt det holdt på hjørnerne, så snart man pressede dem på plads. Overskydende lim (vi brugte virkeligt) blev tørret bort. Derefter fik limen lov at tørre i 48 timer før der blev spartlet over.

Tak for jeres hjælp smile

/Rob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også