Brand igen

Hej alle.

Igen igen har jeg været ude i et hus, hvor der har været brand i.Denne gang var det igen halogenspots der havde været problemet.
De var lavet i år 2000. beskrivelse af lysinstallationen var:
Der var købt færdige spots til lægfolk, det vil sige med stik på ledningerne og trafo. Ledningerne var blevet forlænget med samlemuffer og der sad keramiske urtepotter over lamperne.
Alt var smeltet og pga for lav spænding i ledningerne også var der ikke lovpligtig selvslukkende materiale over lamperne, som feks. Safeboxe. Der havde været ild i træværket, der lå det fineste kobber tilbage og bøsningen fra samlemuffen.
I dette tilfælde, når forsikringsmanden kommer på besøg og han har rapporten fra el-installatøren, så falder hammeren og den falder tungt, for manden havde jo selv udført installationen, meget meget ulovlig, også hæfter man selv for en stor del af forsikringen, typisk mellem 10 og 30 %. Ejeren / brugeren har ansvaret for at installationen er lovlig. I nye installationer bliver der udført 10 % eftersyn af elinstallationer. Dette vil også ske med ældre installationer fra 1.april.
Håber at dette lille indlæg vil give stof til eftertanke,

Venlig hilsen

elinstallatøren.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Super indlæg - den slags giver altid stof til eftertanke. Det er ALDRIG sjovt at blive ramt på pengepungen.

... men siden hvornår har det været lovpligtigt at der skal være selvslukkende materiel over halogenbelysningen?
Dte er godt at du gør opmærksom på problemet.

Det har altid undret mig at der ikke laves anmærkninger i tilstandsrapporten når der er halogenspots, jeg tror at 90% af GDS installationer er ulovlige, jeg ved at man ikke kan se det uden adskillelse, men en UN ville være på sin plads.

Hilsen Aksel
alt vores elmateriel i dag er som det siges selvslukkende, det vil siger at det smelter ved høj varme og ild. Dette har været et krav siden 1994. Og med hensyn til eftersyn af de eksisterende installationer så er det bare i orden det bliver lavet, for med alt dette gør det selv elarbejde herinde så er der et kæmpeproblem. Hvad jeg efterhånden har læst om hvad folk har lavet så fatter jeg ikke at de kan sove om natten for at spare penge.
Venlig hilsen
elinstallatøren
Kravet til selvslukkende materiel er vel kun når materialet rent faktisk lukkes inde - dvs. en halogenspot godt kan sættes op uden det skal kapsles ind, så længe fabrikantens anvisninger mht afstande overholdes... Safeboksen er blot en mulig løsning - ligesåvel som en lerurtepotte... eller slet ingen ting - såfremt det er den mest hensigtsmæssige løsning.
Regler og godt materiel kan gøre rigtig meget. Men så længe, el-materiel kan fås i 'håndkøb', vil vi gang på gang se eksempler på brande og el-ulykker, der skyldes manglende respekt for de farer, det nu én gang medfører.

Og der laves rigtig meget klamp i besparelsens hellige navn. Men der findes altså også en meget stor gruppe LDS'ere, som laver tingene efter foreskrifterne (mig selv inklusive håber jeg, som søn af en Falck-brandmand), ligesom der desværre findes autoriserede installatører, hvis svende tager meget let på det sikkerhedsmæssige, især ang. blottet kobber i stik og aflastning af ledninger.

Det er rigtig fint, at emnet bringes op. Specielt hvad angår halogenlamper tror de fleste, at blot fordi det er 12 volt, kan der ikke ske noget. Men netop af samme grund er ledningstykkelse og -længde pludselig langt vigtigere end hvis man satte en 230 volt 40 watt op, som i princippet kunne forsynes med en 0,25 kvadrat ringeledning uden problemer.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Det ses desværre alt for tidt at gds folket køber lamper i haraldnyborg og sætter dem op rundt omkring i huset.

Jeg har også set de værse / værste installationer. Når man så spørger folk siger de at det er jo kun 12V. så der er jo ikke farligt. I de fleste tilfælde bliver vi tilkaldt inden hustet brænder men blot fordi lystet ikke virker, igen fordi ledningerne er blevet forlænget med lampeledning, kronmuffer, er smeltet sammen og har kortslutter trafoen. Jeg syntes bare tidt at jeg ser brune profilbrædder når vi tager lamperne ned. og det løber mig koldt ned af ryggen hver gang.

En anden ting vi også har set er: en installation var lavet nok så pænt med varmefast ledning, pressesko, store uretpotter og det hele af en eller anden. ejeren havde så skiftet pære i en af dem og havde for det første sat en større pære i fra 20 til 50Wconfused det var vist lige hvad de havde hos købmanden. samt at han havde som flere folk gør, når de skifter pære. hiver en halv meter ledning med ned. når de så sætter lampen op igen ligger den en halv meter ledning lige oven på lampen.. sad hvor der er sat en kæmpe stor pære i..

man skal altså huske at infomere brugerene af lamperne om disse ting. ellers skal det lavet HELT idiot sikkert.

det er derfor jeg er blevet så glad for de nye 230V halogen lamper. der må sættes direkte i brandbart. der kan brugeren ikke nosse i det når jeg har forladt huset.

med mindre han selvfølgelig sætter en for stor pære i.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej til alle jer brandmænd.

Dette her med urtepotter går bare ikke. Det er strengt ulovligt og har intet med elarbejde at gøre. Jeg mindes aldrig at have set et Demko mærke på dem. Man vil åbenbart gerne se nogle brande eller det der er værre. Hvor er grænsen, er folk overhovedet ikke klogere. Man kan bruge en masse penge på noget der ikke er farligt, også vil man spare penge på en potentiel brandkilde, men der skal åbenbart en masse ulykker til. Den dag huset skal sælges, så bliver vi tit tilkaldt for at kigge og hammeren falder også der, og lad os bare sige det sådan, at det er sjældent gratis. Men hvis folk vil tage risikoen og sove med en brandbombe over sig, så tror jeg ikke man har set hvad en brand startet af elektricitet kan gøre.

Venlig hilsen

elinstallatøren
Hvad er det for nogle nye 230 W halogen lamper der må sættes direkte i brandbart, dem kunne jeg da godt tænke mig.
Du skriver lovpligtige safebokse ??? hvor finder du det henne.? Jeg har ringede engang til SIK, og fik samme afvide, men fik ingen dokumentation på det....

Du har ikk en idé om hvor det står?? nogle elråds meddelser eller ?

Mvh.
Sten Krog




Citat fra Elinstallatøren

Hej alle.

Igen igen har jeg været ude i et hus, hvor der har været brand i.Denne gang var det igen halogenspots der havde været problemet.
De var lavet i år 2000. beskrivelse af lysinstallationen var:
Der var købt færdige spots til lægfolk, det vil sige med stik på ledningerne og trafo. Ledningerne var blevet forlænget med samlemuffer og der sad keramiske urtepotter over lamperne.
Alt var smeltet og pga for lav spænding i ledningerne også var der ikke lovpligtig selvslukkende materiale over lamperne, som feks. Safeboxe. Der havde været ild i træværket, der lå det fineste kobber tilbage og bøsningen fra samlemuffen.
I dette tilfælde, når forsikringsmanden kommer på besøg og han har rapporten fra el-installatøren, så falder hammeren og den falder tungt, for manden havde jo selv udført installationen, meget meget ulovlig, også hæfter man selv for en stor del af forsikringen, typisk mellem 10 og 30 %. Ejeren / brugeren har ansvaret for at installationen er lovlig. I nye installationer bliver der udført 10 % eftersyn af elinstallationer. Dette vil også ske med ældre installationer fra 1.april.
Håber at dette lille indlæg vil give stof til eftertanke,

Venlig hilsen

elinstallatøren.
Fejl Post Fejl Post
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis