Gulvisolering ovenpå beton?

Jeg er gået igang med at lave et herreværelse i vores udhus.

Det bliver ca 50m2 og jeg skal til at igang med at isolere gulvet - jeg har isoleret væggene.

Problemet er, at der pt er betongulv. Jeg overvejer at bruge reglar 10x5 hvor jeg lægger væg/tagpap under og så bruger rockwool imellem reglar.

Ovenpå vil jeg så lægge et spånpladegulv og derefter et laminatgulv.

Er der nogen der har erfaringer/gode råd?

-hvad med dampspærre/fugtspærre? (gulvet er ikke fugtigt..)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kan være en rigtig drilagtig konstruktion, og du skal først prøve at afklare hvordan de eksisterende konstruktion er:

Er der isolering
Er der fugtspærre


Hvad er det for en tagpap du vil lægge?
paspå med tagpap der kan opstå tjære lugt når du får rummet opvarmet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er hverken isolering eller fugtspærre ved det eksisterende betongulv.

Jeg tænker mere på at bruge murpap - ikke tagpap for at holde fugten væk
Hej igen

Jeg vil mene det bedste du kan opnå uden at skulle bryde betonen op er at udlægge et helt tæt fugtspærre på betonen og føre den op bag fremtidige fodlister og så isolere med max 50 mm isolering ovenpå fugtspærren.

Opklodsninger til strøer (Brug evt Kerto strøer) i følgende rækkefølge nedenfra:

Murpap 11 x 11 cm
Cellotex 10 x 10 cm
Krydsfiner 12 mm 10 x 10 cm
Knudsen kiler i passende størrelse eller masonite/krydsfiner/murpap
Hej,

Hvis betongulvet ellers er jævnt kan du også købe gulvisolering med en trykstyrke >= 150 kPa (fx. Sundolitt S150).

Det udlægger du direkte på betongulvet. Så dampspærre og gulvspånplade ovenpå (Husk at få dampspærren med op bag ved panelerne, så du får en tæt konstruktion). Og så laminat gulv til sidst. Det eneste du senere skal passe på med at at stille meget tunge ting helt ude ved væggen (nu kan jeg jo også forstå på dit brugernavn at lillemor sikkert ikke skal derud alligevel, så det skulle jo nok gå ;-)).

Til Orla: I din konstruktion ville du så lægge dampspærre under laminat gulvet? Så ville strø konstruktionen jo i praksis være 'pakket ind i plastic'. Og det ville jeg ikke have det godt med.

mvh
Jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen

Der må selvfølgelig ikke komme 2 fugtspærrer i konstruktionen.

Ideen med en trykfast isolering er ganske god, men der skal en 21 mm gulvspånplade på som trykfordeler inden lægning af laminatgulv.

Der må max lægges det samme isoleringslag over betonen som nedenunder (U-værdi), dog må der altid lægges 5o mm.
Hej og tak for svarene.

Ja, betongulvet er helt jævnt.

Dog vil jeg lige høre med hensyn til trykfast isolering - en af planerne er, at jeg skal have et poolbord ind i rummet - det skal jo være et herreværelse... Kan det holde til det - eller skal der nogle klodser ind for at understøtte der hvor poolbordet skal stå?

Må der max være 50mm isolering - jeg havde regnet med 100mm?

mvh
Lars (herreværelset..)
Hej,

Jeg tror ikke det er noget problem med et poolbord. Men det er da altid en god ide at checke. Prøv eventuelt at ring til sundolitt eller styrolit og spørge. De har også en plade der klarer 250 kPa/m2 (Hvilket er 25 tons/m2 = 250 kg pr 10 cm2). Det er nok ikke en vedvarende bealstning der tales om her, men trykket vil også blive delt ud på et meget større område via gulvspånpladen og laminat gulvet.

Mht. isoleringstykkelsen har du så ikke plads til 150 mm? Så er isoleringen kapillarbrydende og eventuel fugt fra betonen kan ikke vandre op igennem isoleringen. Og når dit beton gulv er tørt så ville jeg nok heller ikke have problemer med 100 mm. Du kan iøvrigt prøve at tage et stykke plastic og så tape det fast til gulvet. Hvis der er fugt i betonen vil det kondensere under plasticen.
Men lad os høre hvad Orla har at sige.

mvh
JensS
Hej

Min grundlærdom siger, at man ikke må lægge mere isolering over betonen i en sådan konstruktion, end der er nedenunder, dog kan 50 mm altid accepteres.

Men når man spørger Sundolit kender de ikke til en sådan begrænsning, så måske skulle du vove det ene øje og lægge et tykkere lag polystyren, og så en fugtspærre lige under gulvspånpladen.

Spørg Sundolit om hvilken trykstyrke du skal bruge, og husk at alle skævheder i betonen afspejles i det færdige gulv så der skal evt. spartles.......
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også