Nye stikkontakter i gammel væg

Jeg skal sætte nye stikkontakter i min gamle væg. Inden jeg går ud og bruger penge på måske forkerte kontakter, vil jeg lige have det rigtigt på plads.

jeg har pillet de gamle kontakter ud af væggen, og de er skruet ind i noget træ der sidder inde bagved.
De nye kontakter (fra LK) sidder i indmuringsdåser, men kan de også sidde i det træ jeg har ved mine vægge??
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De gamle trædåser er nærmest runde, så umiddelbart, nej. For det første får du besvær med at skrue de nye kontaker/afbrydere i dine gamle dåser, for det andet så vil en del af dem slet ikke passe, og du kan nok slet ikke bruge 1½ moduls, da de gamle trædåser i denne størrelse er nærmest nøglehulsformede.

Men herudover så skal du nok alligevel skifte ledningen da du nok arbejder med en filt/stof kappe på den gamle ledning hvis du er helt tilbage i trædåserne, så hvorfor ikke bare pille dåsen ud, sætte en ny indmurngsdåse i ? Lad elektrikekren trække sit kabel, du pudser og spartler lidt, maler, og bagefter kan den nye kontakt/afbryder monteres fuldstændigt problemfrit.
Og selvom du allerede HAR fået skiftet kablet, så kan det nu nok alligevel, rent arbejdsmæssigt ikke svare sig at lade være med at lægge dåserne om. Det tager MAX 2 timer for en dåse, inklusive oprydning, forberedelse osv. OG din elektrikker bliver meget gladere for at montere i en af de grønne indmuringsdåser (koster altså under en tyver stykket, så du skal ikke lade dig afskrække af prisen) end for at skulle skure fast i noget gammelt måske helt forfaldent træværk. Plus dine kontakter/afbrydere sidder meget bedre fast i en dåse, så du kan bedre bruge eks. støvsugerkontakter osv.
Mine ledninger er som fine nok, den tidligere ejer har åbenbart skiftet ledninger, men ikke dåser. Men måske jeg skulle sætte nye dåser i..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også