sokkel mod nabo

Hej Alle

jeg har en nabo der efter total omlægning af haven har fritgravet min sokkel på mit hobbyrum minus 30cm,
hobbyrummet/garagen står i skellet og der er i sin tid været byggetilladelse på min garage,
nu var han så inde sidst dag for at sige at han ville have gravet ud til et katte vuoliere på selvsammeside hvor han har fritgravet min sokkel, dvs han vil grave yderlige 30 cm af og lægge fliser... mit spøgesmål er så hvem har ansvaret hvis min sokkel skrider naboen da det er ham der graver min sokkel fri eller mig da den står på min grund..

håber der er nogen der kan svare

Mvh Kep
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Han må under ingen omstændigheder bygge i skel uden en nabohøring. Herudover, så SKAL terrænregulering (og det er det jo hvis han graver 30 cm ned) foretages på egen grund. Dvs, han skal altså for at få lov til at grave 30 cm fri og lægge fliser først lige lave en mur på egen grund, der støtter din grund så meget at den ikke falder sammen ved lidt regn.
Sig det til ham, han skal nemlig anmelde byggeriet til kommunen, og du kan herigennem vælge at "gøre dig vanskelig", dvs. lade være med at give tilsagn til at han må bygge i skellet til din grund, eller du og han kan bruge behandlingstiden konstruktivt, og finde frem til nogle løsninger der er gode for jer begge. Men der er en årsag til at man skal anmelde byggeri til kommunen... Dette er en af dem. Det er nemlig bygherres ansvar hvis hans byggeri uhensigtet eller ej påvirker andre beboere i området (eks. graver kabler over, skygger, generer parabolantenner, undergraver, eller hans gravemaskine kører hen over genboens bil (det SKER jo) osv. osv.). Af selv samme årsag skal en håndværker derfor have en byggeforsikring, da skaderne for sådanne fejl kan løbe i vejret. Naboens ulykkes eller husforsikring vil nemlig IKKE dække i sådanne tilfælde.
Snak med naboen om hvad han har gang i.... Og om han er helt sikker på at det ikke på nogen måde har en negativ virkning på stabiliteten af din sokkel. Sig det som det er at du ER bekymret.

En voliere kan nok ikke betegnes som et egentligt byggeri hvor der kræves tilladelser osv. Men at han graver soklen fri er jo muligvis problematisk. Det afhænger meget af de lokale forhold og jordbund osv.

Snak evt med teknisk forvaltning om hvilke forholdsregler du skal tage i forhold til en terrænregulering.

MEn start med at få en rolig snak med naboen. Der er jo ikke nogen der siger han har noget forhold til at det kan påvirke stabiliteten af din garage.

For alle tilfældes skyld vil det sikkert være smart at snuppe nogle billeder der viser hvad der er af terrænforhold nu. Ellers bliver der muligvis problemer med at reguleringer.

Hvis han allerede har gravet af kan det klart ses på soklen.

Og det kan så bruges til at stedfæste hvad terrænnet har haft af udgangspunkt.

I mit område måtte man regulere 1 meter på egen grund... men da kommunen ikka havde nogen kotekort er der mange steder reguleret meget mere end den ene meter. tror det er over to meter hvor mest.

MVH Njord
For en god ordens skyld, så smut lige over og tag nogle billeder. De kan være behjælpelige, hvis det skulle gå i hårdknude.

Jeg mener ret beset han allerede har lavet en stor fejl, nemlig at fritlægge din sokkel i den grad, han har - han har jo fjernet din "frostfri dybde". Så en vinter med hård og langvarig frost, så har du et skævt skur......(der er i hvert fald en rimelig risiko for det).

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis