Hvor meget sandspartelmasse skal der indkøbes?

Vi står nu snart overfor at skulle sandspartle ca. 70 m2 væg samt ca. 56 m2 gips loft og jeg er faldet over et fint tilbud på letspartelmasse (Jotun - 159,- /10 liter). 1000 kroners spørgsmålet er hvormeget jeg mon skal bestille af skidtet?

Vi har ikke den store erfaring med at spartle, men muren er pudset fint op af en prof. Der skal filt på væggen efterfølgende.

Håber I kan hjælpe med et ca. antal for jeg har sgutte megen ide selv. Slet ikke til lofterne.

På forhånd tak

Torben
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var mig , ville jeg købe 5 spande og lave en aftale med forretningen at jeg kommer tilbage med de spande jeg ikke åbner.
Det vil være træls at stå at mangel en halvbøt for at gøre det færdig.
Hellere for meget end for lidt, for man altid kan levere tilovers blivende tilbage.
go fornøjelse

p /p
Synes ikke det lyder af så meget umiddelbart. Men så meget desto bedre. Havde slv regnet med minimum 10 spande
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville nu slet ikke spartle loftet med hverken sand eller letspartel, men istedet vælge eks. pollyfilla. Det er lidt mere elastisk end eks. sandspartel, og der er derfor mindre sandsynlighed for at det revner ved varmepåvirkninger eller lign.

Hvad du skal gøre med væggene afhænger jo af dit ønskede "finish". Hvis du gerne vil have tapet eller væv, så behøver du ikke at spartle først... Klart det er nemmere hvis du gør det, men du behøver ikke. Ikke hvis væggen er pudset ordentligt.
Så hvis du bare skal lægge filt op, så vil jeg da overveje om ikke du skulle spare de 5-8 spande spartelmasse, og se om ikke du syntes filten ser pæn nok ud uden spartling. Jeg ved jo ikke lige hvor pænt din væg er blevet pudset, men er det gjort pænt og jævnt, og ikke bare en grovpudsning, så burde der ikke være problemer i at sætte filten direkte på væggen. Prøv det evt. en kvadratmeter et eller andet sted og se om ikke det ser pænt nok ud, gør det ikke kan du jo rive det af og begynde spartling.

Vælger du dog at spartle først, så giv evt. væggen en forankringsgrunder inden du spartler, så kan du tillade dig at bruge en relativt fin spartelmasse.
Der skal aldrig bruges sandspartel/let altid mellemspartel. Meget af spartlen synker når man tapetserer eller overmaler det.

Det er helt plant med pladerne inden slut behandling. Og chok bag efter.......

Jeg har prøvet det flere gange.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
3 spande til loftet lyder passende, væggene skal vel fuldspartles? Køb du bare 8-10 spande med returret....

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
nu kan det godt være at jeg som faglært malersvend, er helt tabt bag en vogn, men bare lige for at få det helt på det rene: 1. filler er absolut ikke mere fleksibel end sandspartel! sandspartel er meget blødt og nemmere at slibe i. 2. der skal ALTID fuldspartles min. 2 gange på pudsede vægge til filt, med mindre man selvfølgelig godt kan lide at se på strukturen i pudset, eller se på et halvgjort resultat, for så kan man jo ligeså godt spare både sandspartel og filt. når man tapetsere med filt er det jo for at få et helt glat og fint resultat, og derfor skal underlaget man tapetserer på, være ligeså glat som hvis ikke der skulle filt på. til væv er det tillige nok at spartle 1 gang, i de fleste tilfælde. og for det 3 og sidste, så har jeg aldrig i mit liv hørt om sandspartel, eller noget som helst andet for den sags skyld, der er sukket efter det er tørt og blevet overmalet! det der nok snarre er sket, undskyld jeg siger det, er at der ikke har været spartlet godt nok, og når det så får maling, så kan man se alle fejlene..... i øvrigt, et det en god ide at raspe væggene med en bred spartel inden du spartler, for at fjerne de værste slagger og løse sten. mvh
iøvrigt, for lige at du ikke skal få samme mærkelige ide, som en eller anden, anden i en anden tråd havde omkrig påføring at vævlim, så bruger man pensel og rulle, og IKKE tandspartel, og sørger for at komme rigeligt med lim på, hellere tænke "der er vidst lige rigelig med lim på" end tænke "det går nok", for det går sjældent, og du KAN ikke putte for meget lim på, kun fordele det for dårligt...................
Hvilken spartemasse vil du anbefale til en nybegynder "mco" ?
Spørgsmålet var ikke til mig, men jeg svarer Flugger LH alligevel. Der er en verden til forskel.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Lyder godt - vi har allerede købt en enkelt spand Flügger til test. Nu skal der bare leges lidt - har efterhånden læst om en milliard måder man kan gøre skidtet på, så jeg tror et hjørne bliver udset til testplads og så jeg gøre mine egne erfaringer.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også