Sokkel, hvad er dette for en speciel sokkeltype?

Hvad er det for en speciel type sokkel denne selvbygger er det han har brugt?
ca 5cm inde i udsendelsen kan man se ham vise og fortælle lidt lidt om soklen. Men hvad er det for en type?
Det ser ud som om soklen nærmest ligger ovenpå jorden..... Altså ikke de kendte 90cm til frostfri dybde.
Og hvor meget adskillelse er der mellem selve soklen og det støbte gulv?

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=407939&r=6

Iøvrigt et meget spændende selvbygger projekt...

Sidst i udsendelsen er der et meget specielt hus der ligger lige ned til Dråby vig....

MVH Njord
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]
[Indlæg slettet]

Med venlig hilsen

Fladder
Hej.
Det er en utraditionel måde at gøre det på, men det er vel meget logisk at isolere under soklen. Et træhus vejer ikke ret meget sammenlignet med et traditionelt muret hus. Jeg bor i et bjælkehus, og har regnet lidt på vægten af huset. Huset vejer max 25 ton, og længden af sokkel under ydervægge og bærende skillerum er ca 65 m. så det gennemsnitlige tryk på soklen er under 400 kg/m.
Jeg har set billeder af bjælkehusbyggerier i Rusland, der består soklen af ca. 100 lecablokke lagt ovenpå jorden som punktfundamenter. De placerer blokke med ca. 1 m. mellemrum under ydervægge og skillerum, og derudover blokke under hveranden gulvstrø, ligeledes med ca 1 m. afstand.

VH
bjor
Det er korrekt at det er Sundolitt's F-sokkel der er brugt. Er selv igang med at bygge et bjælkehus med dette fundament. Der er i toppen 5 cm isolering mellem randfundament og terrændæk. Terrændækket er 10 cm tykt og i bunden er der 15 cm isolering ud til fundamentet. Linietabet er energimæssigt fornuftigt uden at være prangende på 0,10 ved lette konstruktioner. Systemet kan også bruges til tunge vægge. Det kræver mere armering og linietabet ligger så på 0,12. Vi har valgt at lægge yderligere 20 cm isolering under hele fundament og terrændæk så vi kommer op på ialt 50 cm under terrændæk (U-værdi på 0,07). Vi valgte det fordi vi alligevel skulle grave muld væk og EPS isolerer altså bedre end en sandpude. Prisen er ikke ret meget større til sammenligning.

Det der er vigtigst ved systemet synes jeg er vægten. Det er nemt at lægge og vejer ingenting - altså ingen tunge løft af fundablokke. Derudover er det nemt at støbe for det gøres på en gang for terrændæk og fundament. Vi har gjort det hele selv og bare fået eksperthjælp til kloak- og støbearbejdet (Vi vil lægge trægulv direkte på terrændækket så det skulle være meget lige)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Winther.

Systemet ser, som du selv anfører, ganske lokkende ud for folk med selvbygger tanker. Og specielt ved træbyggeri.

Jeg er ret sikker på vi er mange her på siden der gerne vil høre og se mere om byggeriet. Vil du fortælle lidt mere om dine overvejelser og de høstede erfaringer. Og ikke mindst vil vi gerne se nogle billeder af arbejdet der skrider frem.

Er der foldsomme krav til den sandpude der skal lægges under EPS'en?
Det er jo den der på sin måde bærer hele huset. Huset kommer til at stå mere "ovenpå jorden" end vi normalt er vandt til.. det ligner jo lidt se gamle bindingsværkshuse der blot er bygget op på en række kampesten.
I den udførelse er der jo ikke nogen isolering, men ellers ligner princippet en del.

MVH Njord
Jamen her er lidt info om projektet. Det startede som et Skovbo projekt, men de gik jo som bekendt konkurs (ugen før byggestart for vores vedkommende). Istedet får vi nu råhuset leveret fra Sitka Bjælkehuse. Vi laver selv fundament og alt indvendigt arbejde. Sitka leverer og monterer råhus og færdiggør alt udvendigt. Det er et 176 kvm 1-plans hus med 2 45 graders vinkler. Huset er et lavenergihus, hvor der skal monteres både solceller og solvarme.

Vi startede med at lave fundament før jul. Vi har fået god hjælp og anvisninger fra Sundolitt i processen. Jordbundsundersøgelsen fortalte os at vi skulle grave mellem 50 og 70 cm muld/sand af for at komme til bæredygtigt underlag. Det betød en sandpude på mellem 20 og 40 cm. Kravet til sandpuden er at den skal komprimeres til proctor 98 (forholdsvis standard), men det kræver nogen gode værktøjer (og tørvejr) når det er 40 cm sandpude. Vi forhørte os derfor om muligheden for at erstatte de 20 cm sand med isolering, og det kunne fint lade sig gøre, blot man husker at få den rette styrke (S250 under fundament). Prisen var bestemt ikke afskrækkende - specielt ikke i forhold til den vejrafhængighed der er for at lave en høj sandpude på det tidspunkt af året med al den regn vi har fået. Da vi så fik gravet ud viste det sig at det var meget få steder vi skulle dybere end de 50 cm så vores sandpude blev faktisk kun 5-10 cm (perfekt). Sandpuden blev gjort klar, huset sat af og Sundolitten kom - hold da ferie hvor fylder det meget, men det vejer jo ingenting så det er nemt at tumle med. Gang i motorsaven til udskæringer og så ellers fuld fart på at bygge med legoklodser - det var den nemme del. Den 'svære'/besværlige del var at få afrettet sandpuden - den skal jo være meget præcis under fundamentet for at få det lige med overkanten. En af forskellene fra et almindelig fundament er at man ikke bare kan banke den indvendige isolering på plads - så flytter randen sig jo, så det kræver lidt mere præcision og forsigtighed. I anvisningerne sætter sundolitt støtter ind på hjørnerne for at sikre at de bliver på plads - det kunne vi ikke da vi jo har ekstra isolering under. Det var nu heller ikke i hjørnerne vi havde problemer. På de lange sider kunne randen bue når det blev trykket indefra af terrændækisoleringen - det var det vi bøvlede mest med, og noget af det var selvfølgelig fordi vi havde det ekstra lag isolering under som også kunne flytte sig. Det lykkedes dog uden at gå amok.

Da støbeformen til huset var på plads, blev vandslanger og centralstøvsugerrør fræset ned i de øverste 15 cm af terrændæk isoleringen. Varmvandsrørerne var isolerede så de kunne lægges i en rende sammen med koldvandsrørerne. Havde vi tænkt os om havde vi også her lagt rør til varmeslangerne til hver rum, men det gjorde vi ikke. Istedet lagde vi 4 mm rionet oven på isoleringen og satte varmeslanger på. De blev så isolerede med rørskåle i fremføringen. Oven på dette blev der så lagt 6 mm rionet hævet til ca. midten af terrændækket. I randen blev der lagt specialkonstruerede armeringsjern. Armeringen er vigtig af hensyn til fordeling af belastningen - alle belastninger blev beregnet af et rådgivende ingeniørfirma.

Selve støbningen blev lavet med selvnivellerende beton, og som jeg tidligere har skrevet fik vi hjælp til at få den planeret rigtigt. Det tog vel ca. 4-5 timer for at støbe hele fundamentet og terrændækket og få det planeret. Efter at det hærdede julen over har vi så slebet terrændækket af så det er helt plant. Kontrol målinger viste efterfølgende at vi holdt målene på fundamentet meget præcist.

Nå det var en ordentlig smøre, men nu er Sitka så igang med råhus montagen og vi venter på at kunne komme igang indendørs. Jeg skal lige have fundet mig et billedredigeringsværktøj for at kunne lægge et par billeder op, så det kommer senere. Håber I kunne bruge det her til noget.
Det lød spændene, venter allerede på fortsættelsen.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nå, det er ikke lykkedes mig endnu at finde tid til at lege med et billedredigeringsprogram. Billederne kan ses på TDC Fotoalbum her:

http://foto.tdconline.dk/invitations/show-invitation?invitation%5fid=63290&album%5fid=10855180&verification%5fcode=YVGWCRRUVZCVNFLRFHORTFQAMINYFBLU

Selve byggeriet er - som det ses af billederne kommet en del videre. Sitka har fået monteret undertag, lægter, udhæng osv. I weekenden har vi fået sat solpaneler op. Vi har valgt både at have solvarme (et Velux anlæg med 2 U12 solpaneler) og solceller med nettilslutning (leveret af EnergiMidt med tilskud). Desværre var solvarme-panelerne leveret med den forkerte inddækning (2 enkelte i stedet for en dobbelt), så det skal vi have løst meget hurtigt i morgen tidligt.

Mandag kommer der tagsten og onsdag skulle døre og vinduer ankomme. Så er Sitka's del af arbejdet ved at være afsluttet, og vi overtager så alt det indvendige arbejde. Skulle der være nogen der er nysgerrige og bor i nærheden (Gedved/Horsens N) så holder Sitka iøvrigt åbent hus der næste weekend. Se her:

http://www.sitka.dk/index.php?Aabent_hus
Det ser ud til at gå godt.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også