Kælder fugtmembran - Hvornår og hvordan ?

Jeg skal have gravet lidt ud i min kælder... Dele af den i hvertfald. De fugt problemer der har været i kælderen lader alle til at være "eksterne", forsaget af oversvømmelse, nedbrudte vandrør osv. Så kælderen er nogenlunde tør.

Men nu da jeg har taget beton'en væk, kan jeg se at ved enkelte ydervægge er grusen under betonen mere vådt end resten. Det tyder på en smule vandindtrængning (da fundamentet er dybere end hvad jeg har gravet ud i denne sektion af kælderen). Men det er ikke noget der har gået gennem beton'en tidligere, og jeg vil jo lægge 150mm styrolit i den nye konstruktion.... Så bør jeg lave en fugtmembran ? Og hvis jeg bør, hvordan skal jeg så gøre det ? I nybyggeri kan man jo "nøjes" med at lægge en omgang plastik ovenpå styroliten, men da der her er tale om renovation, hvor jeg IKKE har mulighed for at få plast under alle mure, og ud i terræn, hvad gør jeg så ? En normal vådrumsmembran kunne måske bruges, men vil det ikke bare tvinge evt. fugt op ad mine vægge, og evt. give svamp i muren BAG membranen ? Jeg mener helt bestemt at jeg må kunne undgå indvendig dræning, da her er muldjord (ej ler), og ikke umiddelbart problemer med det meget vand i løbet af sommeren.

Da der er udvendigt isoleret med facadebatts, har jeg ikke planer om at lave varmvæg eller lign, men bare pudse op, spartle og kalkere.

Råd og ideer er velkomne
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også