Inertimoment Hjælp

Hejsa

Jeg er igang med en opgave og jeg er kommet i problemer. Det er sidste dag før det skal aflevers og jeg ville høre om nogle kunne hjælpe mig herinde.

Jeg har prøvet at google mit problem, uden held, bortset fra denne side hvor jeg nu vil prøve lykken.

Jeg har beregnet at jeg skal bruge en limtræsbjælke med der kan klare et inertimoment på 810 x 10^6 mm^4.

Desuden skal den kunne klare et brudmoment på 45,8 x 10^6 N/mm.

Håber i kan hjælpe. Jeg er totalt lost. Har fået lavet udregningen man aner ikke hvordan jeg finder en bjælke der møder kravene.

Mvh

Christoffer
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du ringer til dem der producerer bjælkerne - de laver udregningen for dig i løbet af 10 min.
Hvis du har beregnet Iy kan du jo finde den dimension der passer bedst (som eksv. 400x160mm eller mere) og så laver du en bæreevne beregning på den dimension.

Finder div. lasttilfælde + partial koefficienter, bæreevne for styrke, nedbøjning osv.
"kan klare et interimoment".... hmmm. Inertimomentet (I) har med tværsnittets geometri at gøre. Rektangulært tværsnit: 1/12*b*h^3. Kravet til bjælken er sikkert et udbøjningskrav idet inertimomentet indgår i "bøjningsstivheden" E*I. Om den bjælke du finder frem er god nok iht. inertimoment-kravet kan du altså tjekke alene ved at kende b*h som jeg forstår din formulering.

Brudmomentet er en anden sag. Har ikke lige formlerne ved hånden - men du har brug for en teknisk ståbi (TS). I TS kan du finde både brudmoment og inertimoment for limtræsbjælker.

Mvh Jax
Hejsa.

Jeg har løst problemet. Krævede bare et par timer ekstra.

Tak for hjælpen, og jeg undskylder mit misbrug af de forskellige termer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis