Halvtag over lille terrasse

Hej,

jeg har en lille terrasse 1½ x 3½ meter.

Jeg forestiller mig nu, at skulle bygge et halvtag/udhæng over, så jeg kan læse og have barnevogn stående ude.

Er der nogen der har idéer til konstruktionen - og gerne hjemmesdier, hvor jeg kan finde tegninger???

Taget skal være ensidigt skråt, da der er udgang til terrassen fra 2 sider.

Der udelukkende overdækningen jeg skal bygge, da der allerede er etableret terrasse med gelændere.

Meget gerne i amerikansk verandastil.

Hilsen
Louise
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Louise

For ikke at komme med en masse ubrugelige ideer....
Vil det være rart at kende stedet lidt bedre...
Hvilke materialer er hust bygget i?
Hvor stor højde er der under eksisterende tag osv.
Hvilket tag ønsker du?
Et af gennemsigtige plastplader, tegl, eller måske tagpap.....

Hvis du kan sætte nogle billeder ind i forbindelse med dit spørgsmål er det langt lettere at komme med indput. rolleyes

MVH Njord
Hej - og tak for dit svar, jeg vedhæfter billeder af terrassen.

Vores hus er fra 1919 og bygget i en blanding af pudsede mursten og træværk - se billede.

Af materialer havde jeg tænkt mig træværk med tagpap tag.

Højden under taget er knap 3 meter.

Stilen skal være romantisk, så det passer til huset.

Hilsen
Louise
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg vil foreslå at du laver det som en slags svej på det høje tag. Og holder dig oppe over den lavere tagflade. Du skal altså have en slags forlængede spær på de nuværende. Og du skal have disse til at ligge på en rem i den yderste ende.
Her yderst sætter du så den nye tagrende der kommer til at tage vandet fra den "høje" tagflade. den gamle tagrende fjernes.

Remmen kan du sikkert montere helt oppe under tagrenden på den lave bygning. Hvis du er heldig forlænger du et af spærene og rejser en stolpe ude i hjørnet af dit rækværk. Evt erstatter du den eksisterende, eller forlænger den.. Alternaivt kan også den inderste stolpe forlænges og være bærende i forhold til remmen.

Romantikken kan du sikre dig ved at du laver udsavninger i spærenderne og fortsætter med de farver du allerede nu bruger. Evt kan de to stolper ved hullet i rækværket også forlænges. Det lukker nere af men er måske godt for stemningen.

Selve taget laver du ved at lægge nogle krydsfinertagplader op og få brændt tagpap på disse. Er lidt usikker på om de ikke skal lægges op på lægter. ved hullet kan du så med fordel lave en trætrappe med gelænder ala det rækværk der er nu. og det ligner noget der er fra husets "fødsel"

MVH Njord
Tak for de gode råd - især løsning på, hvordan jeg kommer udenom højdeforskellen i de to tagflader.

Hilsen
Louise
Citat fra LouiseSonneSchmidt

Tak for de gode råd - især løsning på, hvordan jeg kommer udenom højdeforskellen i de to tagflader.

Hilsen
Louise


I dit tilfælde er forskellen netop en fordel.
det gør at du kan lave en tagflade med ensidighældning. Altså en ret enkel konstruktion.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
I forlængelse af Njords udmærkede forslag, kan en lille animation måske hjælpe.

tag.gif

1) Højre stolpe af galgen kan måske udelades/stå op ad huset som Njord sagde.
2) Eksisterende tagrende og stern nedtages først. (evt. lægter?)
3) Tagrende med afløb til højre i eks. tagrende.
4) Paptag er det nemmeste og billigste (kan fås som LavDetSelv). Inddækning ift. tagsten.

+ male og evt. tilføje små skråstivere (romantik)

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg imponeres!!!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også