Gipsplader i badeværelse

Hej herinde,
Jeg er pt ved at renovere mit badeværelse. Jeg er ved at fjerne fliser og de underliggende aspestulux plader, samt plast (da det går lidt i stykker). Sikke et roderi, er det evt. nogle der har gode råd, eller er det bare hårdt arbejde.

Planen er så at sætte nyt plast op og skrue vådrumsplader op på vægge og i lofter. Herefter er min plan at få en maler til at vådrumssikre og sætte filt op.
Badeværelser er ca. 8m2, så hvor meget skal sådan noget ca. koste fra en maler, med spartling og maling og det hele?
I loftet vil jeg fjerne brædderne der pt sidder der, og også her skrue vådrumsgips op, men skal der også plast op er, inden jeg sætter gips op? Jeg kan se at der idag ikke er plast over lofterne, og de er skruet direkte op.
tak og hilsen,
Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til smile
Omkring dampspærre så afhænger det lidt af, om der er tale om ydervægge eller indervægge. Det gælder både loft og væg. Husk, der skal 2 lag gips i forband og det skal være vådrumsplader. Ligeledes anbefales stålreglar istedet for træ.

Hvad koster det at få det malet og spartlet. Jamen det er jo et svært spørgsmål det afhænger jo af, hvor gode samlinger du laver på dine gipsplader. Hvis du gør det godt, så er det jo lige til at gå til, hvis der er større mellemrum er der mere spartle og slibearbejde. Umiddelbart er et 8 M2 badeværelse jo overkommeligt, det største problem er så at finde en maler, der rent faktisk har tid til en mindre opgave. Jeg kan desværre ikke give dig et bud på prisen, men vil sige det kan svinge fra 5000-15000 afhængig af hvem du får fat i.

Fjernelse af det gamle: Jep, det er bare hårdt arbejde og svineri, det undgår du så desværre ikke.


Ok, men har jeg brug for plast/dampspærre i både loft i vægge inder som ydervægge.
der er træskelet, som jeg ikke har tænkt mig at gøre noget ved. Jeg har tænkt mig at sætte et lag gips i loftet og er det tilstrækkeligt, og hvorfor er det man skal sætte 2 lag gips på væggene - har prøvet at finde svar herinde, men har ikke llige kunne finde det.
/Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
To lag gips på vægge for at få en stabil konstruktion hvor du samtidig har mulighed for at hænge noget op på. Loftet behøver ikke at være vådrumsgips, men det kan du godt bruge hvis du har lyst. Der behøver du kun et lag.
Husk specialskruer til vådrumsgips. Du behøver ikke at vådrumssikre hele badeværelset, kun gulv og i brusekabine, og ved evt. badekar. Antager at du skal have fliser op, og så er det murer der vådrumssikrer inden han sætter fliser op.
Leth wannabee hold en ordentlig tone ellers er du ikke specielt velkommen her.

Træskellet på et badeværelse er ikke optimalt, omkring 2 lag gips så er det lovkrav på badeværelser og i lofter af hensyn til brændsikring. Hvis der er tale om etagebyggeri (lejlighed), så skal der være stålreglar i loft, samt 2 lag gips.

Vedr. stabilitet og nemmere at skrue i 2 lag gips - tja, der findes Danogips plugs der kan klare 35-40 kg. i 1 lag gips. Så det er vist en gammel skrøne, man intet kan hænge op i et lag gips.

Vådrumsbeskyttelse skal altså ikke bare fortages i bruseområde. Det skal foretages i såkaldt våd-zone, som ikke bare lige er bruseområde og ved badekar og vask. Kig nærmere på lovgivning eller giv det hele vådrumssikring.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også