højtalertrækvogn til roskilde festivallen

vi er nogle stykker der går og overvejer at bygge en trækvogn med masser af power i form af musik til roskildefestivallen. det store problem er at vi ikke har ret mange penge at gøre godt med. præcis hvor mange ved vi endnu ikke men vi prøver at holde vores udgifter til dette projekt på et minimum. vi har en halv gammel philips radio liggende på 4x35 watt (max eller rms ved jeg ikke!). og desuden har jeg tænkt mig at vi skulle have nogle billige xsound højtalere på 360 max watt (160 rms watt) max. 92 db. tror i dette vil kunne spille ret højt? jeg tror nemlig vi skal prøve at undgå at sætte en forstærker til da den jo vil trække for meget strøm fra vores bilbatteri som gerne skulle kunne holde så lang tid som muligt. vores mål er at holde det billigt samtidigt med at det skal kunne spille så højt som overhovedet muligt! (helst meget højt). hvis du har nogle forslag til hvordan det kan gøres så skriv endelig.
- lenarde
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke så rigeligt med højttalere der i forvejen??????

Med venlig hilsen
ktm

 

Er ikke den store ekspert på området.. Men jeg har en kammerat der engang byggede en til strandture.. Så vidt jeg ved brugte han 2 bilbatterier, en autoradio og så ellers bare en stor højtaler..

Desuden snakkede jeg med nogen på roskilde i sommers.. De havde bare taget en stor stuehøjtaler, en autoforstærker, et bilbatteri og en Ipod med.. De skulle lade batteriet op ca en gang om dagen, så kørte det ellers...

Umiddelbart vil jeg tro at den der 4x35W radio for lidt problemer med at sætte ordentligt skub i de 350W højtalere...

Ang opladning af batteriet, kan det vist gøres ved nogen af de der tårne de stiller op..

Mvh

Mark Herskind

I skal nok regne med at lade op en gang om dagen. Festivallen har, som MarkHerskind kommer ind på, en service hvor I kan få ladet batteriet op for en billig penge..

Herudover er det et meget svært spørgsmål at besvare, for hvad er højt? Jeg syns måske at jeres konfiguration vil spille rigeligt højt, mens I måske syns det er lidt lunkent. Det bedste I kan gøre er at prøve med de midler I har til rådighed, og hvis det ikke er nok, så må I sparke lidt mere liv (og lidt flere penge) ind i projektet..

 

tak for to gode indlæg. jeg er kommet frem til at vi prøver at købe nogle højtalere, laver en kasse og prøver skidtet af. hvis ikke det er fedt nok køber vi en effektforstærker og sætter en mp3afspiller direkte til. så er der ikke to ting (radio + forstærker) på samme tid sat til hvilket jo vil give os nogle flere timer med party biggrin forresten kom jeg til at tænke på hvis man bruger et lastbil eller traktor batteri i stedet for et bilbatteri kan man så godt bare sætte radioen til? er der noget man skal være opmærksom på der? udover en sikring som jeg alligevel skal bruge
Annonce
Da min seng kommer til at være ca. 2 km. fra den "party-spille" kunne jeg naturligvis fristes til, at lokke dig ud i noget med for lidt power, så den dør hver aften kl 23.30 - men det er jo samme problem, som batterikapacitet i eks. en sejl båd - så lad mig forsøge at være lidt seriøs: Det forbrug du har til radio + effekt-forstærker + (hvorfor ikke: fadøls-anlæg - disco-light osv) er et antal watt , som divideret med 12 volt giver et antal amp. Dette skal trækkes af et batteri, som er angivet med begrebet amp/h, som varierer fra eks. en batteri-booster med ca. 20 - til et bil-batteri på ca. 60 - til et lastvogns-batteri på ca. 120 - eller båd-forbrug på eks. 240.
I princippet kan du derfor lave følgende regnestykke: forbrug: 60W = 5 amp. - bilbatteri kan i praksis nok give 40 amp/h = 8 timer.
Hver enhed jeg skulle forbinde til et batteri ville jeg sikre med en sikring - kig efter en "hængesikring" - bare for at skåne enhederne - hvis nu der skulle komme for meget øl - vand eller naboens "pis" i udstyret.
Hvis det var mig som skulle "dessigne" ville jeg sikkert basere udstyret på et antal batterier på ca. 20-40 amp/h, og lave det så der kan skiftes mellem dem, så der kan gå et par stykker til opladning - uden at "stilheden" breder sig - naturligvis alt efter hvilke muligheder jeg havde
12 12 151 x 99 x 95 4,3 kg F1 (4,75 mm) 80-412159,00 kr
Ovenstående er et klip fra WWW.biltema.dk - kol. 2 angiver amp/h - men der er mange muligheder - held og lykke med projektet.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg takker jævnligt min Herre og Skaber, uagtet jeg er hedning, for at jeg ikke længere bor i nærheden af Roskilde i de dage, hvor festivalen løber af stabelen.
Jeg arrangerede en tur i afvigte sommer igennem de forladte områder straks efter sidste festival, for at udenforstående kunne opleve stemingen.
Sikke dog en trist lugt!! :-)
Nå, det har vist ikke noget med dette emne at gøre, men der vækkes triste mindelser til live!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har kørt taxa i denne by i godt 6 år, dvs. prøvet en del omkring festival, og lad mig fremhæve: En masse unge i godt humør (uanset vejr) en by som totalt forandrer sig på et spiltsekunt - når "de" ankommer - en masse unge samlet med lavere kriminalitet end gennemsnitligt - og en masse frivillige som knokler både for en god festival og en pæn slat til de lokale ungdomsorganisationer. Hvis du dertil tillægger - unge som godt kan bevæge sig TIL FODS for at hente en ramme øl - en uendelig kreavitet for at bringe et antal "rammer" over længere afstande - og en evne til at synes at livet er dejligt selv efter 3 dages silende regn under et "partytelt" - og så vide at de samme unge de øvrige 51 uger ikke kan bevæge sig - men skal køres - at de de øvrige 51 uger ikke tåler vejr - men bliver i computerekrogen undtagen når solen skinner så meget, at skærmen ikke kan ses - at de da slet ikke evner at lave mad - ja på den baggrund kan jeg godt ligge søvnløs i en uges tid med larm - og lugten er sgu ikke værre end da jeg boede på landet - der var også perioden med naturlig gødskning af jorden.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Da du vil benytte almindelige bilbatterier, skal du være opmærksom på at de ikke tåler at blive totalt afladet. De er optimeret til at kunne afgive en enorm startstrøm (Når du tænder starteren ~200-300A) men kun i et kort øjeblik. (Derefter vil bilens generator oplade batteriet - så det kun i ekstreme sjældne tilfælde oplever at blive afladet)

Du burde købe de såkaldte deep-cycle batterier, der er beregnet til at kunne aflades helt, men de kan ikke levere en stor start strøm som et bil batteri - De bliver benyttet til el drevene trucks og kørestole.

Men jeg mener at de deep-cycle batterier er temmlige bekostelige iforhold til dit projekt, så derfor skal du 'bare' acceptere at dit batteri er ødelagt efter din festival-tur.

Så for at få batteriet til at holde så godt som muligt - så oplad det så OFTE som muligt under festivalen. og god tur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis