Elspareskinne/tvskinne ...

Hej med jer

Nu har jeg siddet og set det der "guld og grønneskove" program på DR1.
Der anbefaler de en tvskinne eller en el spareskinne som slukker for alt der er tilsluttet skinnen, når man slukker for fjernsynet.

Så tænkte jeg.

Fint nok, men hvad med mine programmer på tv'et? er der ikke noget med at de kun bliver i tv'ets hukommelse nogle timer og så kan jeg programmere forfra når jeg tænder næste dag??

Hvad med min computer? Slukker den så ikke også for routeren?
Så tar det år og dag inden der er forbindelse til internettet, hvis jeg tilslutter sådan en skinne til min pc?

Nåå ja, nu har jeg også ip telefoni, den ryger vel også så? eller er der stik i sådan en skinne med konstant strøm også??

Ja spørgsmålene er mange smile

Er der nogen herinde der har erfaringer med de skinnner og måske kan fortælle lidt om hvordan de er at bruge i praksis?

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sand

Vi starter med spareskinnen til computeren: Denne ligner en helt alm. strømskinne, men har dertil et lille kabel med USB-stik i enden. Dette stik sættes i en vilkårlig USB-port på computeren. Så tilslutter du de ting, som du ikke benytter, når computeren er slukket. Når du slukker computeren på normal vis - og dermed slukker for strømmen i USB-porten - vil strømskinnen slukke de tilsluttede enheder. På visse computere skal du dog slukke på strømforsyningen bag på kabinettet også, før der ikke er strøm på USB-portene.

Som du selv er inde på, opstår der nogle problematikker omkring enheder der kræver strøm, selvom du ikke lige bruger computeren. I mit eget tilfælde har jeg kun kunnet tilslutte skærm, scanner og højttalere til skinnen.

Nu kunne man jo vælge at stoppe her, men en KWh sparet er jo en helt røvfuld CO2 - eller i hvert fald kroner i lommen på farmand her, så:

Vi har trådløst netværk med kabelmodem, router og printserver. Da konen skal kunne gå på nettet eller udskrive problemfrit har jeg koblet ovenstående dele samt vores printer på en alm. strømskinne. Vi har forbindelse til internettet indenfor 1 minut. Printeren er i dvale indtil der kommer printjob, så den bruger ikke synderligt.

Når du bruger IP-telefoni er du ret afhængig af at dit udstyr ikke er slukket. Du KAN dog sætte et døgn/uge-ur på. Så bruger det da ikke strøm i arbejdstiden sad


Mht. TV-skinnen: De modeller jeg kender til slukker for alt det tilsluttede UNDTAGEN TV'et. Det er noget med, at hvis forbruget på tv'et er meget lavt, må det være fordi du har slukket.

Jeg tror i øvrigt ikke dine programmer og indstillinger går tabt - det ville være ret usædvanligt. Men der kan sagtens være problemer med uret i video eller DVD-optageren, så også her må du udvælge hvilke apparater du tilslutter med omhu. Jeg har f.eks en DVD-afspiller, der tænder og starter afspilning, hvis strømmen har været brudt. Ikke standby som alle andre apparater

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg har for et år siden købt nogle fjernbetjente stikkontakter, (99 kr. for 3 med fjernbetjening hos HN)

Computere med tilbehør samt TV Video HD optager og antenneforstærker kan nu slukkes uden at jeg skal kravle end bag sofa eller skrivebord, alt der ikke bruges bliver (næsten altid) slukket.

Vort forbrug i 2007 var på 4500 kW, det er 92% af gennemsnittet for årene 2000 til 2006, 990 kW mindre end 2006.

Hilsen Aksel
Den skinne til tv virker også til PC. Den tager så ikke en USB port, som man måske lige står og mangler.

Hos mig slukker tv'et kun en PS2. SONY har valgt at køre med en af disse lednings PSU. Jeg forstår god ideen, for ellers kan de ikke lave det ekstra slim.

TV'et holder dine programmer mange år selvom tv'et er afbrudt. Der sidder noget inde i tv'et der hedder statisk ram. Det kræver en meget lille strøm for at holde data.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis