Fugt i garage.

Hejsa

Jeg har købt et hus fra 1980 med en tilhørende 65 m2 muret garage.

Garagen er hulmurs isoleret og der er 100mm isolering på loftet, hvor meget der er i væggene ved jeg ikke. Der er 3 store vinduer (termoruder)

Gulvet er af beton og taget er med eternit plader.

Garagen er bygget nogle år efter huset omkring 90erne

Den bliver brugt til lidt af hvert, værksted, opbevaring, cykler og selvfølgelig bilen.

Nu har jeg så desværre fået et fugt problem.

Alt mit værktøj ruster, bilen tørre aldrig, gulvet er altid vådt hvor bilen har holdt, ja sågar mit luftgevær som står i et lukket skab er begyndt at ruste.
Jeg har nogle dæk der står op af vægen, der sidder der vandperler på sad
Der er ingen varme i garagen og som sådan ingen udluftning. Garage porten er ikke så tæt som den har været så der kommer da frisk luft ind.

Hvad mener i jeg skal gøre ?????

Jeg har overvejet at sætte varme på, bare lige omkring de 10 grader, men det bliver meget dyrt da der kun er mulighed for EL varme.

Der er nogle der har fortalt mig at det er dumt at sætte varme på da det går ud over bilen (ruster hurtigere). Passer det ????
Jeg har selv hørt at det ikke altid er det bedste for en bil at komme i en garage.
Det er trods alt min lille skat vi her snakker om biggrin


Håber i har nogle gode råd

Mvh Andreas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er nok i manglende udluftning. Især hvis det er din hverdagsbil der står derinde. Den slæber du jo masser af vand ind i garagen med. Med isolering her og der og alle vegne, så kommer vandet ikke ud igen, og det giver fugt problemer.
Skal du have bilen i garage, så skal det være fordi den bliver der det meste af tiden.
Selvfølgelig kan du installere et par ventilatorer, men det skal gerne batte lidt. En affugter kan måske hjælpe noget, men jeg ved ikke om det er fedt at sætte sådan en op i en garage.
Opvarmning er med til at hæve mægden af vand luften kan bære, men uden ventilation så løser det ikke problemet (med mindre der er tale om indtrængende fugt, men det skal du nok ikke regne med hvis bygningen er under 20 år gammel og ligger over tærren), så opvarmning alene vil nok ikke hjælpe.
Hej
Der er to ting du skal tænke på. For det førstem er en utæt port ikke garant for at der faktisk ventileres ordenligt. For det andet, skal der være tørt, skal der være varmere end udenfor. Du kan købe et varmepumpeanlæg til nolge få tusinde kroner. Så får du 3-5 gange så meget varme for pengene. De dyrere anlæg til 15-20000 er bedre og holder længere, men er nok lidt overkill. Det vil ofte være tilstrækkeligt med nogle få grader højere end udetemp.

Det er rigtigt som twist skriver, at varm luft kan indeholde flere gram vand pr kg luft, men varmer du op falder den relative fugtighed, og det er den, der er afgørende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene.

Twist, du skriver det kunne være en god ide med ventilator. Kan jeg ikke nøjes med at lave en udluftnings kanal i begge ender af garagen ????

Hvis jeg sætter ventilatorer op vil det så ikke også sænke temperaturen med alt den luft udefra ?

Karsten du skriver der skal være varmere end udenfor for at det er tørt. Idet at garagen er så godt isoleret er den så typisk ikke altid lidt varmere end udenfor. ?? (jeg har lige stillet et termometer ud for at teste)

Du nævner også et varmepumpe anlæg. Hvad er det og hvad køre det på ???
jo, den er måske nok lidt varmere, men hvilke kilder til fugt er der?, våd bil hver dag?, det kræver en del frisk luft. En varmepumpe er et omvendt køleskab, og skal tilsluttes 230 volt. Er anlægget fornuftigt dimensioneret vil du få en varme effekt på 3-5 kW for 1 kW strøm. Dermed billigere end f.eks. gas, og ca. på niveau med fjernvarme
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lyder som en MEGET fugtig garage....

Udluftning er løsningen - og rigelig af den. Som Karsten skriver, så er en utæt port ikke nogen garanti. Ventilation kræver luft ind og luft ud - og derfor skal der helst være gennemtræk i garagen.
- og nej, en garage er IKKE det mest ideelle sted at opbevare en bil, netop pga. den manglende luftcirkulation.

Temperaturen er ikke bilens eller værktøjets fjende, det er luftfugtigheden - også derfor bør al håndværktøj opbevares opvarmet, eller i det mindste i godt ventilerede lokaler.

Dit problem er egentligt det samme som mange sommerhusejere har - deres sommerhuse står ubenyttede hen om vinteren og alt sengetøj bliver klamt (den umiddelbare målbare faktor). Du forværrer så problemet ved dagligt at tilføre fugt ved hjælp af din lille skat ;-)

Jeg tror du skulle prøve i første omgang at sætte udluftningskanaler op, gerne med en mekanisk udluftning. Spørg en fagmand - der skal som regel langt mere udluftning til, end man tror.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fugtig bil hverdag.(hvis der regner) Det er som sådan den eneste.

Jeg har en vejrstation med fugt måler, jeg prøver at stille den ud i garagen.

Man kan også få de her fugt styret ventilatorer, det må da være løsningen.

Det med varmepumpen er svært at forholde sig til. Jeg er villig til at bruge en 400-600 Kwh på at varme den op, så heller ikke mere. Det må så give ca 1800 KW varme Hvad det så end svare til.
Hej,

Kan tilslutte mig Jan R. her. Rigelig udluftning er den eneste rigtige løsning. Jeg har selv en uopvarmet garage hvor alt mit værktøj også ligger. Der er ingen problemer med fugt eller kondens selv når der kommer en våd bil derind.

mvh
Jens
hvis du har ubehandlet betongulv vil det også suge fugten når du kører din bil derind, evt. kan du behandle det med epoxy eller gulvmaling så ligger vandet ovenpå og er lige til at svabe ud, men udluftning og lidt varme vil hjælpe meget, jeg er ikke helt færdig med min egen men den er delvist isoleret og har ingen problemer med fugt, gulvet er også behandlet det holder samtidig fugten nedefra væk.

Hej Andreasbox,


Det er efterhånden længe siden opslaget blev skrevet, men er du kommet videre i den søgen på optimal luftfugtighed i din garage?

Selv har jeg en garage fra 1976 ca. med nyt fladt tag og pap, 50mm flamingo kugler i hulmuren. Isolering i loft er overvejet, men ikke sat op endnu, og jeg oplever til tider det du beskriver.

Mest kan jeg se det på gulvet og nederste den af skoklen om mod naboen er fugtigt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også