Forlængelse af el ledninger.

Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og har i den forbindelse indbygget mine stik kontakter samt sat dem 13 cm over gulvet, de sat uden på væggen og helt nede ved gulvet før, mit problem er nu at de ledninger er for korte nu så de skal lige forlænges 10-13 cm, kan man lodde et stykke på og så isolerer dem med krympeflex eller hvordan gøres det?
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal en elektrikker til det projekt du beskriver.

Man (elektrikkeren) må ikke samle ledningerne på den måde du beskriver. Der skal anvendes en samledåse. Hvis det er enkeltledninger i rør og ikke kabel vil det enkleste dog være at trække nye ledninger. Hvis elektrikkeren har fat i begge ender af den nuværende ledning er det ukompliceret at bruge den til trække en ny ledning igennem med.
Nej, du må under ingen omstændigheder samle ledninger i væggen/rør/hvad-du-nu-kunne-finde-på!!

Der skal trækkes nye ledninger. Og det er noget du ikke selv må gøre.
Der er lavet meget af mange folk. Og den med at "Forlænge" ledninger er en af de farlige. Nogle gør det ved at afisolere 5 cm og så bare sno dem sammen!!

Ring til en elektriker og få ham til det. Så er du også sikker på at det bliver lavet lovligt!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej tak for jeres svar, ja jeg kunne forestille mig at der er lavet mange sjove ting :o det er enkelte ledlinger der ligger i rør i væggene, så en elektrikker skulle vel kunne klarer det på en studs, har i nogen ide om have det ville koste har ca. 22 kontakter der skal laves.
... og når du så ringer til elektrikeren, så kigger han forbi og presser dem sammen med dertil egnede muffer og giver den en lim-krympemuffe bagefter... så du var faktisk inde på noget af det rigtige i første omgang :-)
EN RIGTIG ELEKTRIKER TRÆKKER NYE LEDNINGER, det andet er noget klamp, det kan bruges ved kabelbrud, men det bruger man ikke i en husinstallation

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Citat fra pimp

Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og har i den forbindelse indbygget mine stik kontakter samt sat dem 13 cm over gulvet, de sat uden på væggen og helt nede ved gulvet før, mit problem er nu at de ledninger er for korte nu så de skal lige forlænges 10-13 cm, kan man lodde et stykke på og så isolerer dem med krympeflex eller hvordan gøres det?


HVis det er kabel de er lavet med, kan du "splejse" dem, det vil sige samle ledningerne med presmuffer og sætte krympeflex på, det er lovligt og holder fint, er det ledniger i rør skal du trække nye ledniger og forlænge dine rør så de går ind i dåsen.
Den første løsning er som sagt lovlig, men synes ikke helt om den.
Hej jeg er helt enig med de sidste to indlæg presmuffer bør kun anvendes ved kabelbrud, da der som oftes ikke er nogen træk belastning i indmuret kabel.
Det kan være en økonomisk fordel at trække de løse ledere selv og derefter få dem tilsluttet af en prof. det er oftes mindre kompliceret end man antager.
Ved stikkontakter er der behov for nul, fase og jord. Hvis der er tale om afb. til lys er der behov for en eller flere mellemledninger. det er også alletiders mulighed for at udsk. gl. stof ledninger eller få farverne skifter til det man anvender nu.
God arbejdslyst og husk! at konsultere en fagmand.
=)
Rolias: Hvad er definitionen på "en rigtig elektriker" ?

... tillad mig at vende den om; hvis "pimp" ringer til to elektrikere og beder dem give en pris på at flytte de cirka 22 stikkontakter. Den ene presser lederene og den anden trækker nye... hvem tror du får arbejdet?
Hvad gør elværker og andre off. værker når et kable bliver gravet over?
Hvad gør de samme institutioner, når kabelrullen ikke er længer, når der lægges kabler i jorden???
I stedet for at hæve fanen så højt i selvretfærdighedens hellige navn, skulle vi måske hellere høre lidt om, hvad man rent praktisk gør!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ved godt man ikke må. men hvor stært at det lige at kigge et blik op i det sted hvor ledningerne samles i det rum. og finde de ledninger der hører til. det stik. Og så trække dem ud af stedet. Og så føre nogle nye. Så er der ingen samlinger og kostprisen er sku den samme.
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis