Lys i bad/køkken/entre (spot? 12/220?)

Hej

Jeg er i gang med at få renoveret mit nye hus.
I forbindelse med støbning af nyt gulv, bliver der lagt kabler (el, net og antenne) ned. Jeg har bestilt køkken og hvidevarer, og næste beslutning er bad samt lys i de nævnte rum.
Jeg har netop lavet skitser over hvor jeg vil have kontakter, udtag mm. Og dem skal der være en del af wink

Jeg er bare lidt i tvivl mht. hvad der skal være af lys. Jeg tror gerne at jeg (vi) vil have en elller anden form for spot de tre steder. I køkkenet dog kun i madlavningsafdelingen, og ikke i spisekrogen og edbkrogen.
Der er pudsede lofter overalt, der får et lag gips udenpå.

Dvs. der trækkes el/lys op på loftet for at kunne levere strøm til de indbygningsspot jeg havde i tanker. Derudover havde jeg tænk mig at lyset skal kunne dæmpes. Til det vælger jeg IHC Wireless, som også skal bruges andre steder i huset. Der kommer så et universaldæmper/lampeudtag med trådløs styring over hvert rum. Efter dette skal der så gå en ledning til halogenerne/transformator.
[LIST=1]
[*]Hvad har folk af erfaringer her?
[*]Jeg tænker specielt mht. om man skal vælge 12 eller 220 volt
[*]og hvilke løsninger har i valgt mht. placering i rockwool/loft. Skal det være nogle der er bygget til direkte at komme i rockwool, eller med safebox?
[*]Hvor mange skal man bruge, og hvilken effekt (12 henholdsvis 200v)[/LIST]

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Hej Jeg er i gang med at få renoveret mit nye... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har et par spørgsmål til halogen:

[LIST=1]
[*]12 volt må man godt installere selv, såfremt det er solgt i en pakke af f.eks. 3 eller 5 stks. Må man også selv installere 220volts halogen?
[*]Uanset hvilken løsning jeg vælger, så vil jeg bruge safeboxe. Skal Rowkwoll'en lægges tæt omkring dåsen - eller skal den ligge "blødt" henover dåsen?
[*]Uanset om man bruger 12 eller 220 volt - så skal der laves hul i safeboxen - skal man bruge flexrør imellem?
[*]Ved 12 volt - er det så ikke smartest at placere transformeren på et spær, i stedet for at lægge den i rockwool'en - eller er det bedst at placere den i en safebox?
[*]Er der nogen som har et forslag til en pakke med spots som skal kunne burges på et badeværelse, mget gerne nogen som også passer til brugeskabinen - så man ikke skal have to slags spots i abdeværelset - og at man kan tilslutte dem til samme lysdæmper (IHC Wireless lampeudtag)[/LIST]Jeg har selv været i Silvan og Bauhaus, men synes det er svært at vælge spots.
Til badeværelset (2,2*3,2m), hvor brusekabinen er 1,5*1m - regner jeg med 3 spots til brusekabinen, og 5 i resten af badeværelset med tre over væggen, hvor der er spejl (1,2) og en pusleplads. De sidste to bliver mellem "potten" og døren. Alle spots tænkes at skulle være 35w

Entreen er 4,5m lang og 1,5-2m i bredden tænkte jeg der skulle være 6-10 spots af 35w (10*35/6*50).

/TS

Så jeg kan regne ud at bare i safeboxe kommer jeg til at udskrive til 19 safeboxe - og dem synes jeg faktisk er halvvdyre. Til køkkenet skal måske bruge 8 spots - det giver små 30 safeboxe, som kan koste op mod 100 kroner stykket. Dertil kommer selve lyset.

Citat fra www.spotvvs.dk

Hvis dine spots skal være i din bruseniche ska de min være IP X4

Venlig hilsen

Klaus

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Citat fra StenKrog

Davs minilars..

Jeg bliver altså nødt til at rette dig ALVORLIGT..!!

Mvh.
Sten Krog


Jeg kan kun sige at vi ikke er enige.

og jo. jeg er elekrikker i det davlige.

man kan både gå med livrem og seler.

alt i alt er de bestemmelser du henviser til gældende for alt ny byggeri.
NY Byggeri. husk at i ikke må gennembryde damp spæren når i sætter halogenspots op. eller at fuge disse safe boxe.

med de oplysninger jeg giver, går jeg ud fra at folk selv kan tænke en smule.

Man kan godt bruge 0,75mm2 ledning.
de 5 meter er rigtigt nok kun til 20W lamper som er de mest almindelig. og dem som haraldnyborg sælger.

samt at man kan godt bruge urtepotter. disse skal selvfølgelig ikke være af plastic. og skal ikke være de mindste man kan købe. de skal være så store at fluesmækkerne ( fjerene på siden ) kan slå ud inden i disse. ellers kan man jo ikke sætte lamperne op.

med venlig hilsen Lars J.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Jeg har rettet mit indlæg... Jeg har åbenbart ikk læst dit første indlæg godt nok...beklager...

Næsten alt du skriver i 1. indlæg er vi enig i..
Mvh.
Sten Krog

Citat fra minilars

Jeg kan kun sige at vi ikke er enige.

og jo. jeg er elekrikker i det davlige.

man kan både gå med livrem og seler.

alt i alt er de bestemmelser du henviser til gældende for alt ny byggeri.
NY Byggeri. husk at i ikke må gennembryde damp spæren når i sætter halogenspots op. eller at fuge disse safe boxe.

med de oplysninger jeg giver, går jeg ud fra at folk selv kan tænke en smule.

Man kan godt bruge 0,75mm2 ledning.
de 5 meter er rigtigt nok kun til 20W lamper som er de mest almindelig. og dem som haraldnyborg sælger.

samt at man kan godt bruge urtepotter. disse skal selvfølgelig ikke være af plastic. og skal ikke være de mindste man kan købe. de skal være så store at fluesmækkerne ( fjerene på siden ) kan slå ud inden i disse. ellers kan man jo ikke sætte lamperne op.

med venlig hilsen Lars J.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis