Lys i bad/køkken/entre (spot? 12/220?)

Hej

Jeg er i gang med at få renoveret mit nye hus.
I forbindelse med støbning af nyt gulv, bliver der lagt kabler (el, net og antenne) ned. Jeg har bestilt køkken og hvidevarer, og næste beslutning er bad samt lys i de nævnte rum.
Jeg har netop lavet skitser over hvor jeg vil have kontakter, udtag mm. Og dem skal der være en del af wink

Jeg er bare lidt i tvivl mht. hvad der skal være af lys. Jeg tror gerne at jeg (vi) vil have en elller anden form for spot de tre steder. I køkkenet dog kun i madlavningsafdelingen, og ikke i spisekrogen og edbkrogen.
Der er pudsede lofter overalt, der får et lag gips udenpå.

Dvs. der trækkes el/lys op på loftet for at kunne levere strøm til de indbygningsspot jeg havde i tanker. Derudover havde jeg tænk mig at lyset skal kunne dæmpes. Til det vælger jeg IHC Wireless, som også skal bruges andre steder i huset. Der kommer så et universaldæmper/lampeudtag med trådløs styring over hvert rum. Efter dette skal der så gå en ledning til halogenerne/transformator.
[LIST=1]
[*]Hvad har folk af erfaringer her?
[*]Jeg tænker specielt mht. om man skal vælge 12 eller 220 volt
[*]og hvilke løsninger har i valgt mht. placering i rockwool/loft. Skal det være nogle der er bygget til direkte at komme i rockwool, eller med safebox?
[*]Hvor mange skal man bruge, og hvilken effekt (12 henholdsvis 200v)[/LIST]

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Tosch

Hej
[LIST=1]
[*]Hvad har folk af erfaringer her?
[*]Jeg tænker specielt mht. om man skal vælge 12 eller 220 volt
[*]og hvilke løsninger har i valgt mht. placering i rockwool/loft. Skal det være nogle der er bygget til direkte at komme i rockwool, eller med safebox?
[*]Hvor mange skal man bruge, og hvilken effekt (12 henholdsvis 200v)[/LIST]


Hej

forskellen på 12 og 230V er blandt andet prisen. 12V er billige, men der følger en transformer med, som du skal kunne komme til. skunk eller loft, ikke noget med at mure den inde. samt at der skal en ledning til hver spot. i mindst 0,75mm2 ( alm. lampe lednings tykkelse ) max 5 meter. over denne længde skal de være tykkere.

230V spots kan man køre fra spot til spot men ledningen skal være 1,5mm2. det samme som alm. kabel fra stikkontakt til stikkontakt. der findes noget spec. tynd kappet kabel som vi plejer at bruge. som er perfekt til dette formål.

lys udbyttet ( watt ene ) er de samme.

Jeg vil råde dig til at købe nogle der er lavet til at putte direkte i isoleringen. De har en lille stål kasse bagpå. når du har boret hullet i loftet borer du et par gange til op, så du får en lille cylinder op i isoleringen. så den ikke står op i en bue når du presser lampen op. Det er dog ikke alle typer spot der har denne. hvis du feks. finder en spec. designer lampe har den nok ikke. men med denne metode sparer du at ligge oppe på loftet og rode i isoleringen for at skære hul til disse safeboxe. der i øvrigt koster en mindre krig. hvis du føler trang til at bruge disse. kan man bruge urtepotter, i den alm. bruge ler. de billige fra bauhaus. der er også et hul til ledningen i toppen.

Hvor mange du skal bruge, det er en smags sag. men de fleste halogen pære spreder ikke lyset så meget. jeg plejer at sige mellem 1 og 1,5 meter mellem dem, ved alm. lofthøjde. hellere flere med få watt end få med mange watt.

Og det bedste råd af dem alle.
Husk at se hvor dine spær ligger inden du borer.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
minilars: Hvilke 230V spots bruger du? Alle (uden undtagelser) de 230V spots jeg har set har haft et væsentligt mindre lysudbytte end tilsvarende 12V spots. Typisk er det min erfaring at en 35W 230V spot modsvarer en 25W 12V spot - den ekstra energi kommer til udtryk i form af varme.
Hej Stina

Det har du lidt ret i. de 230V halogen lamper giver lidt mere varme. og lidt mindre lys. men jeg syntes ikke det er så meget som du siger. det er set i mine øjne lidt gammel overtro.

De er bygget op på samme måde og skulle gerne give lige meget lys..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej Jeg syntes helt klart at 230v er det bedste at have med at gøre, fordi du ikke skal have en trafo du skal kunne komme til, jeg syntes også at 12v pære skal skiftes oftere end 230v, det er rigtigt at du skal sætte en safebox over spotsne men du kan også skære en slids i et nedløbsrør og så mase det sammen for at det kan komme op i hullet og så udvider det sig når det ER oppe i hullet, det er en løsning jeg har brugt i mit køkken uden problemer.
Davs minilars..

12v er BETYLIG dyre at installerer, både i materialer og også i prisen på ham der skal gøre det..!!!

Og ikke mindst LYSUDBYTTET, en 50w 230v GU10 svarer ca. til en 20w 12v.!!!!

Det kan på langt sigt MEGET bedre betale sig at installerer 12v, selvom det er betydlig dyrere at få installeret.

Mvh.
Sten Krog
Citat fra minilars

Hej

forskellen på 12 og 230V er blandt andet prisen. 12V er billige, men der følger en transformer med, som du skal kunne komme til. skunk eller loft, ikke noget med at mure den inde. samt at der skal en ledning til hver spot. i mindst 0,75mm2 ( alm. lampe lednings tykkelse ) max 5 meter. over denne længde skal de være tykkere.

230V spots kan man køre fra spot til spot men ledningen skal være 1,5mm2. det samme som alm. kabel fra stikkontakt til stikkontakt. der findes noget spec. tynd kappet kabel som vi plejer at bruge. som er perfekt til dette formål.

lys udbyttet ( watt ene ) er de samme.

Jeg vil råde dig til at købe nogle der er lavet til at putte direkte i isoleringen. De har en lille stål kasse bagpå. når du har boret hullet i loftet borer du et par gange til op, så du får en lille cylinder op i isoleringen. så den ikke står op i en bue når du presser lampen op. Det er dog ikke alle typer spot der har denne. hvis du feks. finder en spec. designer lampe har den nok ikke. men med denne metode sparer du at ligge oppe på loftet og rode i isoleringen for at skære hul til disse safeboxe. der i øvrigt koster en mindre krig. hvis du føler trang til at bruge disse. kan man bruge urtepotter, i den alm. bruge ler. de billige fra bauhaus. der er også et hul til ledningen i toppen.

Hvor mange du skal bruge, det er en smags sag. men de fleste halogen pære spreder ikke lyset så meget. jeg plejer at sige mellem 1 og 1,5 meter mellem dem, ved alm. lofthøjde. hellere flere med få watt end få med mange watt.

Og det bedste råd af dem alle.
Husk at se hvor dine spær ligger inden du borer.
Annonce
StenKrog: Dine råd er "spot on" så at sige :-)

Men hvad er der i vejen med urtepotten?
Eey..

Iflg. Sikkerhedsstyrelsen, skal det være godkendte safebokse til armaturer der skal monteres i loft, fx. safebokse er godkendt til en vis effekt..

Jeg skal tjekke om jeg kan finde noget konkret på det imorgen..

Problematikken opstod nok i at en urtepot jo har mange størrelser. og folk troede jo så at en potte, som akkurat lige passede var fint nok til en 50w 230v GU10 var fint, men sådan en lyskilde laver altså RIGTIG meget varme.. Sandsynligvis nok derfor, der er kommet regler på området og urtepotten ikke er ok - bare min tanke....



Citat fra steinaa

StenKrog: Dine råd er "spot on" så at sige :-)

Men hvad er der i vejen med urtepotten?
Formålet med safeboksene er at holde en vis afstand over og til siden for spotten. Det er fabrikantanvisninger der gør sig gældende her.
Om du bruger safeboks eller urtepotte er underordnet, bare afstanden er overholdt.
Jeg tænkte at 220volts var lettere at installere, da man ikke er afhænig af en eller flere transformatorer skal sættes sammen for at opnår det ønskede antal af spots.
Man kan vel heller ikke sammenligne energiforbruget mellem en 220 volt kontra 12 volt - da den sidste har effekttab i transformeren.
Er der nogle specifikke modeller, mærker folk har erfaringer med?
Der er højere krav til dem i badeværelset i forhold til dem i entreen - da de skal kunne tåle at være i brusenichen.
mvh /TS

Citat fra minilars

Hej

forskellen på 12 og 230V er blandt andet prisen. 12V er billige, men der følger en transformer med, som du skal kunne komme til. skunk eller loft, ikke noget med at mure den inde. samt at der skal en ledning til hver spot. i mindst 0,75mm2 ( alm. lampe lednings tykkelse ) max 5 meter. over denne længde skal de være tykkere.

230V spots kan man køre fra spot til spot men ledningen skal være 1,5mm2. det samme som alm. kabel fra stikkontakt til stikkontakt. der findes noget spec. tynd kappet kabel som vi plejer at bruge. som er perfekt til dette formål.

lys udbyttet ( watt ene ) er de samme.

Jeg vil råde dig til at købe nogle der er lavet til at putte direkte i isoleringen. De har en lille stål kasse bagpå. når du har boret hullet i loftet borer du et par gange til op, så du får en lille cylinder op i isoleringen. så den ikke står op i en bue når du presser lampen op. Det er dog ikke alle typer spot der har denne. hvis du feks. finder en spec. designer lampe har den nok ikke. men med denne metode sparer du at ligge oppe på loftet og rode i isoleringen for at skære hul til disse safeboxe. der i øvrigt koster en mindre krig. hvis du føler trang til at bruge disse. kan man bruge urtepotter, i den alm. bruge ler. de billige fra bauhaus. der er også et hul til ledningen i toppen.

Hvor mange du skal bruge, det er en smags sag. men de fleste halogen pære spreder ikke lyset så meget. jeg plejer at sige mellem 1 og 1,5 meter mellem dem, ved alm. lofthøjde. hellere flere med få watt end få med mange watt.

Og det bedste råd af dem alle.
Husk at se hvor dine spær ligger inden du borer.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Citat fra StenKrog

Eey..

Iflg. Sikkerhedsstyrelsen, skal det være godkendte safebokse til armaturer der skal monteres i loft, fx. safebokse er godkendt til en vis effekt..


Dette er klippet direkte fra SIKs artikel om "Bedre lavvoltlysinstallationer"

Fabrikanten kan dog angive mål fra sider og top på armaturet til isoleringsmaterialet, hvis han har udført varmeprøver under disse forhold. De oplyste indbygningsmål kan i nogle tilfælde overholdes ved at anbringe en lerurtepotte eller en af de specielle plastbokse, som findes på markedet, over bagsiden af det indbyggede armatur. Man kan også indbygge armaturet i en armaturdåse, som opfylder armaturfabrikantens krav til størrelse, og disse armaturdåser, må ligesom lerurtepotterne og plastboksene gerne tildækkes med isoleringsmateriale.

Som jeg læser det har steinaa ret i at brug er lerpotter er lovlige så længe størrelsen overholder armaturproducentens krav om afstande.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis