Skade i lakeret aptering

Jeg har mahogny-aptering i min båd og den ser meget grim ud. Er der noget at gøre ved det. Det nemme svar er at jeg bare kan købe noget nyt, så den behøver I ikke nævne. Spørgsmålet er om det kan repareres med et rimeligt resultat. Se billedet.

CIMG2032.JPG
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
såfremt det ikke er finer kan du jo slibe det ned til rent træ og muligvis også hvis det er finer og dæklaget er tykt nok. brug en effektiv rystepudser start med korn 80-100-120 og laker første gang derefter slibes med højst korn 240.
jeg anbefaler Tonkinlak.
se evt min egen ræling på min side.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
så må du forsøge at blege det og bejdse bagefter hvis du mener du har tiden og evnerne. i ørigt så hører en excentersliber til de efter min mening bandlyste apparater uden den helt store omhyggelighd sliber de ikke plant, og det kommer til at se herrens ud. rystepudser med HÅRD sål det dur

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
OK - tak for tippet. Jeg har ikke prøvet at blege før, så det vil jeg forsøge. Risikoen er 0, for alternativet er udskiftning. Det er et forsøg på at redde en plade, der ellers er dødsdømt. Jeg vil give dig ret i at excentersliberen kan være et vilddyr, der kan forvolde lige så stor skade som en overfræser, hvis man ikke koncentrerer sig. Jeg har det nu meget godt med den.

Bortset fra det: Ved du hvad der er årsag til skaden? Er det manglende udluftning i båden, og hvordan undgår man sådanne skader på lakerede overflader?
det er højst sandsynligt en art mug/svamp som er på færde, udluftning er svaret. du kan også købe finer i mahogny til at lime på hvis det andet glipper det fås ganske tyndt, jeg tror det jeg har er ca 0.5mm.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Citat fra lynæs

det er højst sandsynligt en art mug/svamp som er på færde, udluftning er svaret. du kan også købe finer i mahogny til at lime på hvis det andet glipper det fås ganske tyndt, jeg tror det jeg har er ca 0.5mm.

Det er meget interessant du nævner det, for jeg har igennem længere tid været på jagt efter ren finer i teak eller mahogny. Men jeg kan ikke finde nogen steder at købe det. Trælasterne har det ikke og de ved dårlig nok hvor det kan skaffes. Og hvis de endelig skal skaffe de bliver det i meget store mængder. Så hvis du ved hvor man får fat i det, må du meget gerne sende mig nogle tips. Jeg tror standarderne er 0,6mm og 1,5 mm.

Derudover kunne jeg godt tænke mig at få fat i nogle teakplader på 2-4mm - også til beklædning.
der findes firmaer som er specialiceret i hårdt træ. det jeg har brugt er en rulle med 120 mm bredde, de bliver så stødt sammen på større flader, lidt mere arb. men det kostede så kun 6 øl. det er også sommetider muligt at møde op og købe noget ikke helt 100% hvor pengene går til kaffekassen. jeg købte det dengang for at lave de runde hjørner, der kan ses på min side/egne både og gå frem til Bostrøm 28.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ved at google lidt kom der jo straks en finerhandler op:
http://www.finerhandel.dk/
Og de skriver også noget om hvilke finerer de har i forskelllige tykkelser.

MVH Njord
Jeg bor på midtsjælland - kender I nogen steder i nabolaget, hvor man kan møde op og købe små partier? Og har I nogle priseksempler - ikke nøjagtige tal men blot eksempler. Jeg har ingen anelse om hvad ren teak-finer f.eks. koster.
har tidligere købt finer i haslev hos noget der hed finercentralen ligger på en sidevej til lysholmalle ved ikke om de stadig er aktive da det er 8 år siden jeg sidst var der
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også