Skade i lakeret aptering

Jeg har mahogny-aptering i min båd og den ser meget grim ud. Er der noget at gøre ved det. Det nemme svar er at jeg bare kan købe noget nyt, så den behøver I ikke nævne. Spørgsmålet er om det kan repareres med et rimeligt resultat. Se billedet.

CIMG2032.JPG
Jeg har mahogny-aptering i min båd og den ser... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra optimisten

har tidligere købt finer i haslev hos noget der hed finercentralen ligger på en sidevej til lysholmalle ved ikke om de stadig er aktive da det er 8 år siden jeg sidst var der
mvh kim

Det var en mulighed.
Finercentralen ligger nu i Horsens.
Men jeg kan se at der ligger en hårdttræs-handel i Haslev og det er en der hedder Karsten der er indehaver. Det er noget engros og det er ikke altid de gider at have private rendende. Men man kan jo altid prøve.
Nå - for lige at vende tilbage til det aktuelle problem. Jeg er også overbevist om at det er et skimmelsvamp-angreb. Teknologisk Institut har en del god info. om træ.

Der er mange forslag om hvordan man kan forebygge med udluftning, men knap så mange forslag til hvad man kan gøre når skaden er sket.

Jeg går ud fra at forsøget med at blege, er noget med en chlorin-opløsning. Jeg har ikke prøvet det før og ved ikke hvilket resultat jeg skal forvente.
Hvad siger I til denne plan.

1. Lakken fjernes
2. Svampen dræbes med Rodalon eller Chlorin
3. Træet bleges med Chlorin
4. Træet grundes med olie indeholdende fungicid
5. Træet bejdses
6. Træet får Owatrol D2 som slutbehandling
Når du vil give olie, så kunne du evt. bruge noget med pigment, så behøver du ikke at bejse.
Prøv at finde noget til at behandle træhuse med.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er i øvrigt lykkedes at komme af med noget af det sorte, men jeg kan ikke få det hele væk. Har prøvet med 2 runder oxalsyre.
man bleger med oxalsyre eller brintoverilte, sidstnævnte ikke så skrapt. da du jo nok kun har 0.4 mm finér tilbage, er olie nok ikke nogen god ide, nogle olier kan faktisk opløse finénlimen, du kan måske sætte lidt fungicid til D2 ihvertfald er det til ingen nytte under D2 da svampene starter på overfladen. Såfremt du ser nye angreb, så vask med Rodalon eller vand tilsat Atamon.
en gang sort Gori 88 fjerner alle pletterrolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har ikke kunne finde brintoverilte nogen steder, så det blev oxalsyre. Men jeg har altså ikke kunne komme det hele til livs. Der er brugt rigelig med Rodalon, men det tager kun det nuværende. Dvs. det har ingen langtidsvirkning. Der skal rigtig nok en grunder med fungicid til og det har jeg også tænkt mig at gøre.

Er der nogen der har et eksempel på en slut-olie med teak- eller mahogny-pigment, så jeg ikke behøver bejdse?
du kan få mahogny bejdse til lak hos Hempel

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det er altså ikke helt normalt at anvende fungicider indendørs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også