Hvilket gasfyr og hvorfor

Kære alle

Vi står overfor at skulle skifte vores gamle gaskedel fra 64 ud med noget nyt og moderne. Jeg har været forbi de forskellige sider og læst tests hvor både Vaillant og Baxi kommer ud med flotte resultater. Baxi er lidt billigere generelt.

Vi har lige fået lavet lidt VVS og talte der med installatøren, som er gammel montør fra Vaillant. Og skal han sætte fyret i vil det blve Vaillant. Han fremhævede at de har den største markedsandel foran Bosch og sagde endvdere at Baxi ikke har særligt gode kedelstatistikker - uden dog at henvise til statistikkerne eller komme nærmere ind på hvorfor de ikke er gode.

Så er spørgsmålet om manden har ret? Er Vaillant bare skidegode. Skal man se på et helt tredje mærke? Har i problemer - jer der har Baxi?

Vi er PT tre mand i huset på 114 m2. Jeg har kigget på Baxi WGB 15C og regner med at en kedel på 80-85 liter er passende. Vi skal ikke have spa eller lignende.

Skyd løs - kom med jeres erfaringer
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi fik for 4 år siden installeret et kondenserende "Weishaupt wtc 15 a" samt en Metro 110 l. varmtvandsbeholder.

Vi kan kun tale meget rosende om ovenstående. Absolut ingen problemer og god økonomi. De 110 liter er rigeligt til vores husstand, som er tilsvarende jeres.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Det gamle Vølund på ca. 20 kwh røg ud, og blev erstattet af et Vaillant kondenserende på ca. 9 kwh for et par år siden. Da det nye fyr er mindre i ydeevnen, fik jeg en stor varmtvandstank op på ca. 110 liter, for ikke at løbe tør for varmt vand.

Vi har ikke haft tekniske problemer.

Træd ikke på mine ledninger :o)
[Indlæg slettet]
Vi fik for lidt over et år siden skiftet vores gamle kedel men en kondenserende 9,8 kwh fra Geminox (via gastech). Vi har en 110L varmtvandsbeholder ved siden af, og det er nok for os (har og bruger badekar). Kedlen er en af de mindste, men kan fint varme vores 140m2 op (hus fra 1979 m. efterisolering og ½ gamle termoruder). Kedlen har variabel hastighed??? så den kører hele tiden, men for det mest med meget lavt blus. Der er derfor ingen start/stop larm, og generelt er den meget lydsvag. Vi er meget godt tilfredse, og har fået nedsat vores gasforbrug med 17% (målt over nu 14 måneder). Vi var meget tæt på at købe en Bosch, men valgte Geminox fordi vi havde mere fidus til montøren.

mvh

Søren W.
Annonce
Takker for input. Men der må da være flere - Nogle Baxifolk der har lyst til at dele deres erfaringer?
så lad gå da - jeg har et kondenserende Baxi fyr - men det er kun 1½ år gamle så jeg kan jo ikke sige det vilde om den endnu, men ind til nu har det kørt uden nogle problemer overhovedet, men det burde det fa.... også gøre. I øvrigt sagde HNG manden som var ude og tjekke installation at Baxi fyr var nogle af dem der var mindst problemer med !! jeg ved ikke hvor meget man skal ligge i det, men han er jo mere uvildig end div. vvs'er som typisk bedst kan lide det ene eller andet mærke måske afhængigt af hvor mange penge de kan tjene på det pågældende mærke.
Citat fra tmeldgaard

Takker for input. Men der må da være flere - Nogle Baxifolk der har lyst til at dele deres erfaringer?

Hej

For ca. 1½ år siden gik vi fra olie til gas og fik et Baxi fyr.
Data på vores hus:
gasbeton hus på 86 m2 fra 1962 uden isolering, saddel tag med loft til kip og 75mm isolering i loftet. Der er fuld kælder så total 172 m2 og vores gas inst. er i kælderen. årlig Varme udgift før 28.000,-(gennemsnit for en 3årig periode) ny varme udgift pr. år 16.000,-(2007 var en mild vinter) vi er to voksne og to børn på 6 og 8 år vi har en 110L varmtvands beholder og vi har aldrig haft problemer, jeg er sikker på at en 85L fra Baxi er nok. En 110L fra metro er bare biligere.
Jeg vil meget gerne anbefale Baxi og deres service.
Vi havde et problem med at fyret gik ud og kom med en fejlkode og kontaktede Baxi de kom med det samme og fejlsøgte uden beregning. Det viste sig at gasmesteren(vvs installatøren) havde lavet en fejl i aftrækket i vores skorsten, så gassen kom ud der og det fik fyert til at slå fra, meget betrykkende. Fejlen blev senere udbedret af gasmesteren. på garanti.
Held og lykke med dit valg.
Det lyder jo godt. Havde også bestemt mig for Baxi inden vvs'eren foreslog Vaillandt. Så er det jo nok bare om at få indhentet nogle tilbud og høre om de også har mod på at fjerne den gamle støbejernskedel ved samme lejlighed :-)
Hej

Sørg for at få en med en A-pumpe indbygget da det er væsentligt billigere i forbrug set hen over året.

Eksempelvis manglede et energimærke ca 7% i at kunne nå sammen, på et hus jeg udfærdigede den anden dag, og årsgen var at VVS-eren havde sparet og sat en BAXI VGS 15 C op i stedet for den lidt dyrere BAXI 15 VBC 15 C, og forskellen er egentlig kun pumpen, som heller ikke kan skiftes ud efterfølgende.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis