Badeværelse gulv 1. sal

Hej,

Pga. en utæthed med efterfølgende vand-nedsivning har jeg været nødt til at rive lineleumet af gulvet på vores 1. sals badeværelse. Vi skal nu have et andet gulv på. Der skal ikke være gulvvarme.

Vores alternativer er (var):

1. Nyt linoleum. Desværre vil de lokale leverandører ikke være med, uden at vi også river det nederste lag fliser af væggene (og så genmontere dem), så det nye gulv kan føres op bag disse. Det er øv, men jeg kan godt forstå hvorfor. Desværre er det ikke en acceptabel løsning.

2. Fliser. Under linoleumet er der udlagt krydsfiner -- jeg kan ikke se nogen betegnelser, men den håndværksmæssige kvalitet tyder på at det tidligere gulv er lagt af fagfolk, så jeg regner stærkt med at den side af sagen er i orden. Gulvet giver sig ikke på nogen mærkbar måde, uanset hvor meget jeg forsøget at "gynge" på det med mine 0,12t. jeg har læst igennem en masse forum tråde, og så vidt jeg kan ser er mine alternativer:

2a. Vådrumsmembran direkte oven på krydsfineren, herefter fliser.
2b. Vådrums gipsplader oven på krydsfineren, herefter vådrumsmembran og til sidst fliser.
2c. Litex plader oven på krydsfineren, herefter vådrumsmembran og sidst fliser.

ad 2a: Jeg antager at denne ide ikke er god, uanset hvor stabilt jeg opfatter gulvet.

ad 2b: Er det noget der taler for at dette ikke kan lade sig gøre? Er et enkelt lag nok? Hvad bruger man til at spartle op i mellemrum og i forsænkninger?

ad 2c: Jeg har været forbi hjemmesiden og set, at der sælges flere tykkelser. Hvor tyk en plade skal man bruge til en konstruktion som denne?

Vil meget gerne høre om nogen kan svare på ovenstående, samt erfaringer og konkrete råd.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med løsning 2c, f.eks en 12mm plade iskruet dit krydsfiner, slipper du for vådrumsmembran på hele fladen. Her kan du nøjes med at give samlingerne membran - som det også forklares glimrende på hjemmesiden.

Du kan også vælge at iskrue 12mm plader på hele fladen efterfulgt af et lag 20mm plader, undtagen i den kommende bruseniche. Denne løsning giver dig en elegant forsænkning af gulvet i brusenichen, der vidst nok opfylder kravene.

Mvh Jax
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også