save i plexiglas - hvordan?

hej

Skal ha' lavet en forsatsrude, og har anskaffet mig en plexiglasplade i jem og fix. Hvad skal jeg bruge til at skære den til med?

Morten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ofte brugt en ganske almindelig Fucksvans, den skal være skarp og så skal du sørge for at akrylglasset ligger plant på et bord hvor du så saver langs kanten af bordet, du må ikke knokle savet og skal skære i en 45 graders vinkel i forhold til pladen. Du kan også bruge en jigsav men det kræver lidt øvelse.

V.h. Håndværkeren
Det er rigtigt Tommy, men du ved også at der ikke skal meget slinger i "valsen" så flækker glasset.
ok tak, forsøger mig med en fuksvans, har ingen rundsav..

vh morten
Har tit brugt en stiksav og fået godt resultat. Dog ikke prøvet på store plader, kun på små til computer kabinetter. Sav langsomt og sørg for at have tape på der hvor du saver for at undgå ridser og flådser. Sørg også for som Håndværkeren skriver at undgå at plader begynder at slingre og vibrere da den derved kan flække.
Annonce
For at pladen ikke flosser kan du evt. lige sætte tape der hvor du skal save.
Husk at understøtte pladen på BEGGE SIDER af snittet, ellers bøjer den ned og flækker til sidst.

MvH,

Bent.
Når nu du har skåret din plade, kan du tage og bagsiden af din fuksvans, eller en stållinial og skrabe ned langs siden, så bliver den helt glat, til sidst kan du reife kanterne i 45 grader, det giver en pæn finish

Venlig hilsen

Klaus
Jeg har tidligere brugt tape og savet pladen sammen med lidt træ med en stiksav. Det virker såmend også fint.

Alternativt, så hop ned i Silvan og få pladen skåret der... De har en fed maskine til formålet, og tager normalt kun 10-20kr pr snit.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis