Ny garage

Hej.

Jeg har en noget gammel råden træ garage som ryger her inden alt for længe.
Har så besluttet at lave en ny også i træ, taget bliver decra men kun med 11-12 graders fald, er det noget problem kan desværre ikke bygge over 2,5m højde da det ligger tæt på skel.
Beklædningen bliver 12,5mm krydsfiner med spor(finetex plader), som bliver malet i samme farve som resten af træværket.

Det gamle fundament kan umidelbart godt bruges og det samme med beton gulvet, problemet er at lige nu ligger overkant fundament i samme højde som terræn dvs at når det regner er bunden af garagen gennemblødt, derfor vil jeg gerne ligge ca 10cm ovenpå det gamle fundament, hvordan gøres det bedst, kan man evt ligge leca blokke på eller er det bedre at støbe med beton.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville anbefale dig at bruge Fundablokke som du fylder med beton, så kan du også sætte nogle jern i til at holde bundremmen. Med hensyn til faldet på dit tag, ville jeg nok vælge tagpap istedet, det har det lettere med så lille en hældning.

V.h. Håndværkeren
Havde også tænkt på fundablokke, men de er 20cm høje, men det kan selvfølgelig også gå an uden at det ligner et "fætterhøjben" hus.
Den gamle beton skal den behandles med noget for at den ny kan hæfte eller er det lige meget.

Hvad taget angår synes jeg ikke rigtig at Tagpap passer hverken til huset eller til resten af kvarteret, ifølge Icopal´s hjemmeside kan man ligge Decratag ned til en hældning på 8 grader godtnok med undertag, jeg kan så ikke lige se om det skal være fast undertag eller en plastvare er god nok.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Bai7200

Havde også tænkt på fundablokke, men de er 20cm høje, men det kan selvfølgelig også gå an uden at det ligner et "fætterhøjben" hus.
Den gamle beton skal den behandles med noget for at den ny kan hæfte eller er det lige meget.

Hvad taget angår synes jeg ikke rigtig at Tagpap passer hverken til huset eller til resten af kvarteret, ifølge Icopal´s hjemmeside kan man ligge Decratag ned til en hældning på 8 grader godtnok med undertag, jeg kan så ikke lige se om det skal være fast undertag eller en plastvare er god nok.


Du skal da ha en listetækning p sådan en garage Det passer da ind alle steder.

Decra er noget skarmmel. Det hører hjemme på et staldbyggeri lige som alt andet ståltag. biggrin

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra tagdækkerclaus

Du skal da ha en listetækning p sådan en garage Det passer da ind alle steder.

Decra er noget skarmmel. Det hører hjemme på et staldbyggeri lige som alt andet ståltag. biggrin


Nå decra er da meget pænt, og listetækning har jeg absolut ikke nogen fantasi om hvordan man laver eller hvad det koster pr kvm?
Sjovt nok er min egen garage af en lidt lignende konstruktion. Altså med en sten ovenpå selve fundamentet. Min er en lecablok, der er sokkelpudset udvendigt.

Grunden til at det blev på denne måde er egentigt at soklen var lavet lidt forkert.... Den afsluttende lecablok var for smal i forhold til min stlpe konstruktion. Og ham der havde støbt soklen havde ikke læst ordentligt på tegningen... altså måtte ham jo lægge en ekstra lecasten på soklen, lagt i mørtel. dette for at udjævne den, måske halve cm der var i, forskel mellem gulv og lecablok.

Men for at det ikke skal blive for høj sokkel og se fjollet ud har jeg valgt at placere min stolpekonstruktion ud til kanten af lecabloken. Og har så ladet min klinkebeklædning gå længere ned. På samme måde er min indvendige beklædning af OSB plader også kun hævet 1 cm fra gulvet. Og går ned over lecablokken. Min bundrem er skruet i lecablokken med noggle ekspanderende bolte beregnet til dette. De er meget lange for at undgå de sprænger toppen af blokken. denne konstruktion er der ikke noget galt med i praksis. Husk sokkelpap mellem bundrem og lecablok.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Bai7200

Nå decra er da meget pænt, og listetækning har jeg absolut ikke nogen fantasi om hvordan man laver eller hvad det koster pr kvm?
listetækning koster ca 200 pr m2

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Lyder som et hyggeligt projekt smile

Hvis sokkel og gulv er ok, har du ikke mulighed for at regulere terrænnet udenom?

Mht. taget - er det ensidig hældning? Er det dobbeltgarage eller enkelt? Med så lav hældning skal du tænke meget over proportionerne.
Så vidt jeg husker, er Decra's krav til hældning 12 grader, hvis der ikke skal være undertag - så du er næsten hjemme. Hvis du så sørger for en godt ventileret konstruktion, bør det være ok.
Et alternativ kunne være plader i fuld længde - fåes også med "decra-look" wink

Skær pladerne af i bunden, så de får en drypkant (evt. blot høvle bagkanten skrå) - så holder de sig pænere.

Mvh.

Jan R.
Garagen bliver 3,4m bred og 7m lang. den kan ikke rigtig blive bredere der hvor den skal stå.

Og så til den dårlig nyhed sad Jeg var lige ude og grave lidt for at se hvor langt mit "fundament" gik ned, og blev lidt rystet ca 15cm, så det er vist bare en omér, nu ryger det hele altså og jeg starter helt forfra. Et lille spørgsmål til det- hvor bred SKAL et fundament være er 15cm nok eller er der ikke de store regler omkring det.

Jeg synes altid mine "små" projekter griber om sig
Kan ikke se noget til hinder for, at du støber en sokkel, der er 15 cm bred. Alt andet lige mere stabilt end en sokkelsten (som jeg ville bruge). Det er jo trods alt kun en carport....

Synes dog det er en dårlig idé at sætte en sokkel, for at holde vandet ude af carporten - løs vandproblemet inden.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Kan ikke se noget til hinder for, at du støber en sokkel, der er 15 cm bred. Alt andet lige mere stabilt end en sokkelsten (som jeg ville bruge). Det er jo trods alt kun en carport....

Synes dog det er en dårlig idé at sætte en sokkel, for at holde vandet ude af carporten - løs vandproblemet inden.


Det er egentlig heller ikke så meget for at holde vandet ude, det er ikke noget problem, det er mere for at få træværket fjernet fra jorden, alt andet lige burde det være en bedre løsning, med sokkelsten mener du der Fundablokke eller hvordan virker det lige.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også