Ideer til tænd/sluk af lamper til Gårdsplads.

Bor på Landet og der er jo bel ravende mørkt her ude morgen & aften

Mangler ideer eller viden om, der findes noget smart, til at tænde slukke lyset til gårdspladsen 6 lamper der sidder langs huset.

En sensor kunne jo gøre det, men vil også gerne have sådan ,at jeg selv kan tænde dem så de kan stå tændt, selv om der ingen bevægelse er.

Og omvendt når man skal på arbejde om morgene, må der jo gerne være lys når man går ud til bilen, der selv slukker efter et stykke tid.

Findes der et eller andet smart, man kan bruge til den slags.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft sådan en sensor hvor der lige skulle tændes og slukke to gange for at det lyste konstant, to kip mere og det slog igen over på føleren. Det var et ganske almindeligt billigt et fra Onkel Harald.

V.h. Håndværkeren
Du kan kombinere en sensor med en luxføler og en afbryder. På den måde tænder lyset kun ved mørke OG bevægelse. Når du tænder på afbryderen vil lyset ligeledes kun være tændt mens det er mørkt, og tænde igen når det bliver lyst.

Det er lidt kringlet, men det kan lade sig gøre...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
vedr. sensor. Du skal være opmærksom på, at ikke alle sensorer kan gøre som håndværker beskriver. De billige kan ikke gøre det mere. Det kunne de en gang. Læs i brugsvejledningen, der står om sensor har kip funktion.
JO-EL laver en 150¤ sensor der kan. Der er også god vejledning med om hvordan du forbinder flere sensorer.
Du kan købe sparepærer med indbygget sensor, der tænder når det bliver mørkt og slukker ved dagslys ( se eks: http://www.installator.dk/hg/ih/artikel.nsf/0/TANN6KNB6G?OpenDocument )
Jeg synes at erindre, at Silvan har haft den type pærer på tilbud for ikke så længre siden.

Udover at du har lys om aftenen og morgenen har du stadig mulighed for at slukke på kontakten, hvis ikke du gider at brænde lys natten igennem.
Citat fra Chr-Hj

Bor på Landet og der er jo bel ravende mørkt her ude morgen & aften

--

Findes der et eller andet smart, man kan bruge til den slags.


mit ude lys fungere på den måde at der går et 4leder kabel fra min afbryder og ud til en sensor, med en fast fase(brun) , nul(blå) og tændledning(sort).
og videre fra sensor til lamper går et 3 leder kabel med en nul (blå), tændledning (sort eller brun) og self jord.
det fungere sådan at i "normal" drift er det sensor som styrer lys, og når jeg vil have konstant lys der ude, tænder jeg på afbryder, hvor tændledning(sort) er forbundet til tændledning i sensor, så sensor overstyres.

håber det gav mening

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Takker for de mange gode indput.

Så skal jeg bare finde ud af, hvorfor en løsning jeg synes mest om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis