Ny Lak ?

Er der kommet et nyt lak produkt eller er det bare hokus pokus. Bådmagasinet reklamrer på sin hjemmeside om et lak produkt som resultatmæssigt overgår alt både i holdbarhed og lethed i påførelsen. Lakken hedder Coelan og sælges af Hellers i Kastrup.
Er der nogen som har erfaringer med dette produkt?confused

Henrik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med fare for at lyde negativ, så er der med jævne mellemrum dukket diverse mirakelmidler op på markedet og så stille forsvundet igen. desværre står folk med en dårlig sag hvis man får noget ødelagt ved at bruge disse midler. inden jeg turde bruge nye midler på båden ville jeg lakere et stykke løst træ, udsætte det for det danske vejrlig og så se hvad der sker. i øvrig har jeg aldrig vedligeholdt med mere end et lag oven på det eksisterende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[
Gode erfaringer, ja i den grad. Købte en Bandholm 26 i 03. Teaktræsdækket var meget utæt, nåder havde sluppet m.v..( dækket lagt ovenpå plywood) At fuge det hele om er jo et større projekt, faldt så over Coelan, der skulle klare en sådan opgave. Produktet er alså ikke nyt.
Dækkes slibes og når det er tørt og rent primes og derefter et antal lag Coelan til der opnås en lagtykkelse på 1mm!!, der er meget, svarer til 1 liter pr m2 - og det er dyrt. I sidste lag blev iblandet middel så dækket blev skridsikkert. Coelan opfylder alle revner.
Resultatet blev fint, dækket er tæt og ser godt ud.Har nu et flot dæk 5 år efter, der er vedligeholdesfrit, teaken slides ikke mere, og evt. fremtidige udbedringer foretages let. Om man så bedre kan lide det traditionelle grå teakdæk er jo en smagssag.
Coelan skulle have følgende fordele: Er fleksibelt, kan strækkes ca. 3,3 gange uden at knække ( man skulle kunne lakere fendere med det!!), er diffusionsåbent og meget slidstærkt. Af ulemper kan nævnes: dyrt, kan ikke godt bruges ovenpå gammel lak, krævende m.h.t. forhold ved påføring.
Bådnyt har lavet en test med diverse lakker. her klarede Coelan sig dårligt m.h.t. afblegning.Det er derfor nok en god ide, at anvende en farvet primer. At man i Bådmagasinet skriver at eet lag skulle være nok, svarer ikke til brugsanvisnigen på dåsen. Båd og Fritid på DK 4 haft en udsendelse om Coelan, kan stadig ses på nettet.( aug 07)
Kunne forestille mig, at Coelan p.g.af sin flexibilitet var meget velegnet til mast og bom (af træ).
Her får træet ofte et par øretæver, alm. lak krakkelerer og mørke pletter opstår. For en god ordens skyld skal jeg nævne, at jeg hverken er " forlovet" med Hellers eller det firma der producerer Colean.
Dette indlæg har måske interesse for et tidligere indlæg vedr. en Bandholm 26.
Om dette fartøj kan siges meget godt. Dejlig tryg og tør at sejle i, højt fribord, stabil i søen, retningsstabil, bly indstøbt i kølen ( ingen kølbolte/ samling mellem køl og skrog). Ulempe: Propel anbragt over roret: Lidt svær ved havnemanøvrer for motor, roret virker først når der er lidt fart i båden.
Spændende at høre om dine erfaringer med Coelan, Henrik. Vi har også en Bandholm 26 med nøjagtigt samme problem som din havde. Vi vil meget gerne høre om farven på dit dæk efter behandlingen - hvor meget mørkere blev det??

Vi kæmper samtidig med lidt utætheder på overbygningen. Ruffet/kahytstaget er glasfiberbelagt og vi har længe haft mistanke til, at der opstår utætheder der hvor teaktræet møder glasfiberen ovenpå ruffet. Men lige meget hvad vi gør, så fortsætter utæthederne. I år er vi gået drastisk tilværks og har skåret et spor mellem glasfiber og træ og ilagt sikafleks - det hjalp ikke.... Har du - eller andre -nogle råd til dette? Kan Coelan mon bruges til dette??
Hej Hekla

Jeg besvarer dig med en e mail

Hilsen Henrik
Coelan er et fantastisk produkt.....forudsat at alt gammelt olie, sæbe, salt etc. er væk og fugerne er sikaflex ell. tilsvarende  u/ silicone !!!
Primeren er vigtig da der er et suverænt solfilter i.!
1. lag primer slibes med 1 strøg korn 240 og efter andet lag påføres lakken med 20-30 % fortynder.
1 liter lak pr kvm !!!
Der kan evt. slibes inden de sidste lag påføres .
       (lodrette flader kan drille med løberer og rynker de vandrette er nemme)
Husk at lakken sidder der de næste 50 år så fejl i forarbejdet er synlige i laaang tid. efter 8 år kan man lige gi et enkelt lag så lakken stadig ser ny ud .
( 1/2 pris i Holland  tror jeg  )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis