Borebiller eller orm

Jeg har fået købt mig mit drømmehus, en nedlagt landejendom, og er nu gået i
gang med at nusse rundt omkring i krogene
og har opdaget en masse huller i træværket rundt omkring, om det er biller
eller orm er vel ligegyldigt, men hvordan får jeg aflivet skidtet, jeg har
hørt om at sjaske træværket ind i petroleum, er det ok eller findes der et
andet middel ???

Mogens

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I trælasten kan købes et middel mod borebiller, som hedder boracol
(borakol).
Hilsen Peter>

PAS PÅ MED PETROLEUM!!!!....du skal bruge Borecol p.g.a. din forsikringspolice. Hvis der ligger små dynger med frisk savsmuld oven på borehullet er de friske og sikkert borebiller...tilkald din forsikringsmand der kan fortælle om der skal action på nu

Kasper Olsen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Det kan lige så vel være husbuk, så få nogen ud og se på det!

Jeg har selv haft husbuk i 3,5 m af min fodrem.

Kontakt dit forsikringsselskab og få dem ud og se på det.

Det er ikke noget at spøge med.

Mvh
ThomasB
Gori laver et produkt der hedder 22/7, det kan købes i de fleste byggemarkeder der fører Gori. Det er ret effektivt/giftigt så husk det rigtige åndedrætsværn.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har også købt et bindingsværkshus, og er nu næsten færdig med at reparerer og udskifte egetræ. Også hos mig var der ormehuller, der er i øvrigt ca. 2 forskellige, de små, som er ca. 1 mm. store, og ikke særlig farlige, men så er der de store, som er ca. 2-3 mm store, og de skal ordnes. Enten ved at fjerne dem, eller ved at behandle dem. Jeg har indtil nu, brugt 10 liter "BORACOL 20", som er det middel du burde bruge. Jeg giver kr. 529,00 for 2½ liter.
Jeg vil også foreslå dig, at investere i, eller låne på biblioteket, en bog af Ulf Vejlby som har titlen: "BINDINGSVÆRKSHUSET"
i den bog, får du svar på næsten alle de spørgsmål du kan tænke dig.
Rigtig god arbejdslyst
Leon.
Annonce
Det kunne også godt være violbuk, men de lever kun på træ, hvor der stadig sidder rester fra barken.

Man kan hurtigt se forskel på husbuk og borebiller.

Borebillers flyvehul er helt lige i kanterne, hvorimod husbukkes flyvehuller er flossede i kanten. Derudover er husbukkes huller ca. dobbelt så store.

Borebiller er næsten i alt træværk, og gør ikke voldsom skade på træet. De bore kun nogle få gange i træet.

Husbuk derimod er ikke til at spøge med.
Der er kun et hul i træet og så er træet helt udhullet. Der er ikke andet en savsmuld tilbage når de har været i gang.

Jeg havde som sagt husbuk; udenpå så træet helt normalt ud, men når man trykker på træet så falder der helt sammen. Man kan stikke en finger direkte igennem en 4x4 bjælke.

Og så lige: Boracol var for nogle år siden regnet for helt ugiftigt for mennesker. Men man har nu fundet ud af at det er RIGTIGT farligt, da det danner borsalte når det kommer i forbindelse med CO2.
Derfor skal man være MEGET omhyggeligt med masker og handsker, når man går i gang med sit træværk.
Man kan få nogle ampuller man bore ind i træet, ampullerne lækker boracol over en lang periode. Det er en smart langtidsbeskyttelse.

Mvh
ThomasB
Hvor lang tid holder Boracol sig efter det er påsmurt ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er det ok jeg tager denne debat op igen? Jeg har borebiller og en ret stor aggressiv barkbille måske Husbuk som er i barken på nogle karmarbrædder. Det ser ud til de mest er i barken, man kan ligefrem høre at larven graver, der er nogle få ovale huller ellers løsner den barken

 Jeg overvejer at købe A-tox eller Protox, kender i disse midler? Jeg har læst at larverne ikke kan klare over 46 grader og nogle af kalmarbrædderne er vægbeklædning i et isoleret rum, derfor overvejer jeg at varme det hårdt op nogle timer

 


Flemming
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også