Motor viger for sejl?

Hvad er reglerne for "motor viger for sejl" i en sejlrende... og i en snæver sejlrende.
F.eks. Svendborg sund og sejlrenden nordfra til Rudkøbing??
Jeg tænker ikke på både der er mærket med "begrænset manøvredygtighed pga dybden"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Regel gælder også i sejlrender, men husk "brød før lyst" og så ligger man ikke og krydser i snæver sejlrende,

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Brød før lyst er godt sømandskab.. men ikke en søfartsregel... Hvordan definer man et snævert sejlløb og er det også godt sømandskab eller er der en søfartsregel..
Hvis man bliver sejlet ned i en sejlbåd af et fragtskib får fragtskibet hele skylden, for sådan er reglerne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

NEJ,NEJ,NEJ du er forpligtet til at gøre hvad du kan for at undgå sammenstød, hvilket betyder at du skal gå af vejen, hvis den anden ikke gør. Så hvis du bare læner dig tilbage og lader dig påsejle, skal du ikke regne med nogen erstatning. Hvad angår snævre løb, formoder man at de sejlende kan vurdere om et fragtskib bør ha' fri bane, og om det på det på gældende sted har mulighed for at vige. Godt sømandsskab er noget man er forpligtet til at udvise, altså en regel. Såfremt det er en mindre lystbåd, som ikke opfylder sin vigepligt, skal du gå af vejen for at undgå sammenstød ( kollision ).http://www.hillerodsejl.dk/jolleskole/jolleskole_sovejsregel.htm

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Rolig nu, jeg kunne da ikke drømme om at læne mig tilbage og sejle ind foran et andet skib i en sejlrende men hvis man nu sejler for sejl og ikke har motor? Hvad gør man så, det kan jo være man bliver indhentet i en smal sejlrende. Er reglen med indhentende båd så også ude af funktion???

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja så udviser man godt sømandskab ved at trække til siden i god tid . Jeg har selv sejlet som ung på Odense fjord og kanal og det gik såmænd altid. Endvidere er det en god idé at tilkendegive sine hensigter i god tid, hvis muligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Citat fra grandoldman

Rolig nu, jeg kunne da ikke drømme om at læne mig tilbage og sejle ind foran et andet skib i en sejlrende men hvis man nu sejler for sejl og ikke har motor? Hvad gør man så, det kan jo være man bliver indhentet i en smal sejlrende. Er reglen med indhentende båd så også ude af funktion???


Den overhalende part har til enhver tid pligt til at vige, men et sejlskib i et snævert løb må ikke vanskeliggøre passagen for et skib som har svært ved at overholde sin vigepligt, f.eks. pga. sin dybgang.
Dette må igen henledes til at være godt sømandsskab at gå af vejen for sådan et skib.
der er ingen regler, som sættes ud af funktion, men de afløses af den sunde fornuft i visse tilfælde. akkurat som i alle andre forhold i livet. så godt udkik og en fornuftig reaktion er godt sømandskab.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Min lille bror havde engang fået den vanvittige ide at sejle i zig zag foran Ærøsund Færgen !
Det lærte han så på en ret kontant måde at det måtte man ikke, Skipper på færgen kom ned på havnen da min bror kom til kaj, flåede skipper min bror op ad jollen og stak ham sådan en lussing at han trimlede hen af kajen. Med besked på at hvis han nogen sinde gjorde det igen ville skipper tage hans jolle og knuse den. Min far havde overværet det og indragede jollen i to måneder.
Ja.. der findes mange idioter også på vandet...
Stadig kan jeg ikke finde en regel i søfartsreglerne der siger at "lystbåde skal vige for erhversbåde" - og nej det er ikke fordi jeg har tænkt mig at sejle midt i en sejlrende.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vigepligt over for maskindrevne skibe - regel nr. 18:
Maskindrevne skibe skal vige for sejlskibe. MEN fritidsfartøjer skal altid vise hensyn over for erhvervsfartøjer

http://trygsejlads.dk/Default.asp?ID=160

Det kan vist ikke bliver tydeligere, resten er "ordkløveri"

/Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis