Udnyttelse af brændstof

Hejsa alle
I går kom jeg til at påstå at man ikke udnytter energien i diesel og benzin ret meget.. Kan huske at jeg for en del år siden blev belært om at man ikke kan udnytte al energien i en forbrændingsmotor og hvis jeg husker rigtigt var det den gang under 20% resten blev bare til varme og altså energitab forstået på den måde at man ikke får kilometer for energien men varme.
Er der nogen der ved hvor meget % man udnytter hhv. diesel og benzin??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
for laaaang tid siden var udnytelses energien af diesel ca 20%for lang tid siden er 5-6 år siden i dag er det ca 24 -25 % for brændings motor=diesel
for benin var det ca 25% idag ca 29 =30 % eksplosionsmotor
Det er jo klart.. men har man et gennemsitstal ved en moderne lastbil eller?? I lørdags var der nemlig en der påstod at man udnyttede over 90% i de moderne carterpiller maskiner?? og jeg mente jo det var noget hen i vejret..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jae nu er lastbiler jo ikke lige frem dem der har den helt store udnyttelse grad af diesel men jeg vil tro at man ved et labertorie forsøg kan lave noget af den slags 90% bedre end noget andet men i praktik er det noget helt andet
der er ikke opfundet noget der fyltter nogle grænser væsentligt
vægt x længde x tiden at vægten der skal flyttes
men hvis catterpillar finder lidt skal det jo sælges
Vil også mene, at 90% er helt hen i vejret.. Problemet med otto/diesel motorer er, at kompressionen samt eksplosionen frembringer meget varme, som ikke bliver udnyttet.. Hørte for et par år siden, at en ottomotor der køres normalt, leverer nok varme til at opvarme 2 villaer..
Desuden er det svært at lave en helt perfekt forbrænding, samt at effekter som f.eks. dissipation også stjæler noget af brændværdien..

Hvis man endog snakker virkningsgraden på hele bilen, altså brændstoffet brændværdi vs kraften der bliver afsat fra hjulene til vejen, er endnu lavere.. Der er så mange roterende dele, der alle præsenterer et tab.. F.eks kan en dårlig smurt gearkasse have en virkningsgrad helt ned på omkring 40%..

Mvh

Mark Herskind

tjaa, biler ved jeg ikke meget om, men de bedste (store) skibsdieselmotorer har en virkningsgrad på ca. 53 %. Dertil kommer at man kan forbedre virkningsgraden ved at genindvinde udstødningsvarmen, men her taler vi om meget store anlæg.
Virkningsgrader på 90 % for forbrændingsmotorer kan kun lade sig gøre i stationære anlæg, hvor spildvarmen kan sælges som fjernvarme
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis