Maximat drejebaenk

Dette maa vaere det rette forum at spoerge.

Fandt en EMCO Maximat Super 11 drejebaenk hos bo's maskiner til den nette sum af 28000 excl. moms . Den er fra 1980 og en del grej kommer med maskinen (borepatron og 4 klo m.m.)

Mit spoergsmaal er saa hvad jeg specifikt skal lede efter naar jeg tager ud for at kigge paa den, naturligvis med henblik paa koeb.

Hvor opstaar uoprettelig slitage, hvad betragtes som en "showstopper" sad naar man skal koebe brugt drejebaenk osv. osv.

Den skal primaert bruges til hobbybrug og finmekaniske dele saa stoerrelsen passer fint.

Haaber der er nogen der kan hjaelpe.

mvh
MCB

Nothing beats a leopard on the prowl.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg har tilfældigvis selv set Maximat'en hos Bo og den er godt nok flot.

Normalt vil man høre efter, om gearkassen er ok - uden støj. Og slid kommer på vangerne, så hvis man spænder hovedslæden næsten stramt til på midten, vil den binde i enderne (hvor den ikke er slidt -ok? Det kan også være pga. snavs)). En dorn i hovedspindelen og et måleur kan afsløre skævheder i denne. Og se efter, om lakken ser original ud. Hvilke mærker efter håndtering er der? Er den behandlet godt eller tæsket?

Det er nærmest Rolls Royce kultmaskinen blandt seriøse hobbyfolk overalt.

Hvis du er så rig, at du køber den, så har jeg et passende sæt "Original Multisuisse" Multifix størrelse A hurtigskift stålholdere med stikstålholder osv. Spritnyt i æske. Det er nok det fineste og dyreste, der findes. Jeg havde købt det til en fin drejebænk, jeg ville sætte i stand. Men den solgte jeg, da jeg fik nyt arbejde, der tog min tid. Sættet købte jeg til en rigtig god pris i Tyskland og det er til salg for det, jeg gav. I Danmark er det en *hel*del* dyrere.

Cheers
Erik

I'd rather be flying...
Hej RC-pilot.

Tak for tippene (ka' man sige det ?) smile

Jeg skal rent faktisk over og se på maskineriet idag.

Hvis den er så god som du siger, og nettet indikerer, kan det da godt være at der kommer til at stå mit navn på.

Og NEJ, jeg er absolut ikke rig, men når man har sparet op i et par år for at købe noget kvali-grej, så er det jo vigtigt at det rent faktisk opfylder de krav man har til tolerence osv.


1 x kvalli er bedre 3 x crap.

mvh
Bruun

Nothing beats a leopard on the prowl.

Hej igen og god tur.

Jeg har faktisk en drejebænk stående der.

En lille Weiler LZD 220 finmekanikerbænk med variator.
(den, Bo har til salg er ikke min)

Den er jo noget mindre end Maximat'en, 110 pinolhøjdex 450 mm drejelængde.

(Den står hos Bo, da en fælles ven har købt den af mig. Men han har nu i over et halvt år ikke givet mig en krone for den, så jeg er ved at være rigtig tosset på ham. Jeg har overvejet at hente den, men det er noget dyrt at tage færgen fra Bornholm.)

Cheers
Erik

I'd rather be flying...
Det ER virkelig en fin maskine biggrin

Jeg gav da ogsaa haandslag paa handelen, selvom der ikke er flyttet penge endnu.

Jeg glaeder mig afsindigt meget til at faa den hjem og give den nogle omdrejninger med en ny platte og en stang alu i svinet .

RC pilot.
Det lyder fristende med et saet hurtig skift staalholdere, kunne du ikke tage et par billeder af saettet saa jeg kan se hvad det drejer sig om. (maaske et link til en hjemmeside)

Nothing beats a leopard on the prowl.

Jeg pakkede det hele ud og tog et par billeder.
Du kan spørge Toolspann i Køge for de danske priser (hvis du tør).

Det er alt sammen størrelse "A". 3 holdere til max. 16mm stål.
2 prismeholdere til udboringsstål. 1 stikstålholder med stikstål.

Du kan få hele sættet for det, jeg selv gav i Tyskland: 4800 kr.

Der er vedhæftet 3 billeder.

Hmm, jeg kommer i tanke om, at jeg også har bagflange og kloplan.

Cheers
Erik

I'd rather be flying...
Annonce
Hej RC pilot.

Tak for billederne, det ligner kramsagercool

Desvaerre bliver jeg noedt til laegge lidt baand paa finanserne de faar hurtigt ben at gaa paa naar man begynder at lege med det gode vaerktoej.

Det skal jo ikke stoppe andre fra at byde ind.

Haaber jeg maa komme tilbage til dig naar/hvis det er tid til en "upgrade".

Nothing beats a leopard on the prowl.

pilot
Jeg købte er sr80 med underbord, og har monteret en frekvensomformer for at ha' lidt justeringsmuligheder, den er desværre nok lidt lille til mit brug, du kender vel ikke en som har en lidt større og som kunne bruge min.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Bruun.

Kramsager - ja, det skulle være det fineste, man kan få. Nogle andre siger Tripan, det er nærmest religion blandt de bedste, hvad man er til.

Ja, det fører søreme noget med sig; så skal man ha' nogle stålholdere og så er der måske nogle stykker tilbehør, man ikke kan leve uden......wink

Centrerpatron med begge sæt kløer og måske bløde kløer. Og et eller andet til at holde et eller flere stål. Og en rullepinol og nogle centrumbor.

Tillykke med dyret herfra. biggrin

Cheers
Erik

PS: Lynæs - næh, desværre ikke. Men jeg skal prøve at have det "in mente".

I'd rather be flying...
Det er virkelig noget kram du har på billederne, du har der.... Det skal folk nok blive glade for, når de får lov at arbejde med det...

/Mazak-center
[Indlæg slettet]

Steenj52
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis