Ford Fiesta - hjulstøj?

Jeg har konstateret en brummende støj fra min ford fiesta fra 1996.

Støjen kommer først når farten er lidt op (måske 45-50 km/t). Placeringen af støjen er lidt diffus, men når jeg sidder i førersædet lyder det mest som om den kommer i retnig af venstre forhjul, mens det fra passagersædet lyder som om retningen er fra venstre baghjul.

Støjen er sådan lidt brummmm - brummmmm - brummmm.

Jeg ved ikke helt hvornår støjen er opstået, for den har hidtil været været "skjult" bag en støjende udstødning, der siden er repareret.

Jeg ved godt, at det er umuligt at komme med et sikkert svar, men hører gerne bud på nogle årsager, da jeg selv er totalt novice på mekanik-områdetsmile
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne lyde som et forhjulsleje. På min polo kostede det ca 1500kr hos en mekaniker. Mon ikke Fiestaen er tilsvarrende simpel?

mvh Anders
Citat fra Mac_Connor

Jeg har konstateret en brummende støj fra min ford fiesta fra 1996.


det kunne lyde lidt som enten et støjende dæk, eller et slidt leje.
hælder mest til lejet.
det kan du kontrolere ved at løfte bilen op ud for det dæk du mener støjer, og se om du kan "vrikke" dækket, hvis du kan det skal lejet skiftes.

alternativt dækket, kan have fået en kantstens skade så det er ude af balance og i værste fald ha skade på dækkassen, det sidste viser sig ofte som en "dump dump dump" lyd og rysten i bilen.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

er der forskel på om motoren trækker eller den ruller evt nå motoren bremser
er der folskel på lyden når du drejer til højre eller venstre i en kurve
Tak for budene - jeg tror ikke det er dækkene - de ser pæne og hele ud og er relativt nye, så jeg tror jeg vil se nærmere på lejerne.

Til eksmek: Der er ingen forskel på om motoren trækker, om motoren bremser eller om motoren er koblet ud. Jeg har ikke bemærket forskelle på lyden når jeg drejer, men har ikke lyttet aktivt efter om der kunne være forskelle.

Der er i øvrigt ingen rysten i bilen kun lyden. Det kan være lidt svært at beskrive lyden på skrift men den minder lidt om lyden fra det oldtids-"instrument"/legetøj, der kaldes en brummer.
så er det nok som du selv har hørt dit bag hjulsleje når jeg spurte til træfra motor var det for at kunne udelukke gear/diferentiale og når lden ikke forandre sig ved dreje så kan man udelukke for lejerne foran
Annonce
Hej.
Jeg ville nu ikke udelukke forhjulslejerne, for er begge lejeringe i det samme leje angrebet, ændres lyden kun svagt ved drej.
Foreslag: løft et hjul fri ad gangen, baghjul drejes op i fart med hånden, og du er ikke i tvivl når du hører lejestøj.
Forhjul kan drejes op med motoren, men er støjen kraftig, kan du nøjes med at bruge hånden.
Mvh autoole
Tak for alle tilbagemeldingerne - jeg bliver til stadighed forundret over så gode og hurtige tilbagemeldinger man får på dette forum.

Jeg har sat mekanikeren på og han mener det er begge baghjulslejer, så de er ved at blive skiftet. Nu venter jeg bare på at få en støjfri bil igen (nåh, ja, måske ikke helt støjfri, det er immervæk en 12 år gammel bil smile).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis