Nyt gulv, har brug for råd

Hej alle.
Vi har et gammelt sommerhus med et gammelt og dårligt isoleret gulv. Vi vil derfor bygge et nyt ovenpå det gamle. Vi har tænkt på at rive det eksisterende gulv op og isolere der under men har valgt det fra da projektet ville blive for stort for os. Gulvet vi har valgt er et af disse billige klikgulve/flyende gulve. Så vidt jeg forstår skal de lægges på en gulvplade, og ikke direkte på lægterne. Mine spørgsmål er :
Hvor tyk bør denne plade være, og hvilken slags kan man bruge til dette (mdf, krydsfiner, spånplade).
Hvordan vil det være nemmest at få gulvet lagt i vater.
Jeg håber at i kan give et par gode råd.
Hilsen Morten.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ville jeg sige enten en 22mm gulvspånplade eller 19mm krydsfiner. MDF er ikke specielt egnet til formålet.
forstår ikke spørgsmålet du stiller.. ! hvorfor vil du vide hvilken plade der skal under, hvis du ikke vil rive det gamle gulv op..?

22 mm spånplade som i skal bruge, skal jo også lægges på nye strør..! som vatters ud med et vaterpas. og justeres med evt. knudsenkiler.. disse stik sømmes og der isoleres imellem...

går ud fra det ikke er bjælkelag, når du snakker om strør, for så det noget andet.


hvis i ikke vil gøre dette, kan i ligge jeres klik gulv oven på det gamle gulv, med en filt imellem, men det isolere jo ikke og tager heller ikke skævheden, men det pynter da..!

håber jeg har hjupet lidt.. ellers spørg igen.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det jeg ville var at lægge dampspære, strøer og isolering ovenpå det gulv der er. Derefter ligge gulvplader på strøerne. Filt på pladerne og derefter gulv. Det er tykkelsen på gulvpladerne jeg rigtig nok var ude efter, som ashsep10 foreslår skal være enten en 22mm gulvspånplade eller 19mm krydsfiner.
jamen du kommer da noget højere op..! har du plads til det.. hva med dørene...!

når du alligevel skal til til ligge strør, så ville jeg da tage det gamle op..!
har lige gjort det over hele huset.. det er ikke så vildt.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Lyder som et tosset projekt du er ved at rode dig ud i smile

Bare med minimum isloering, lad os sige 100 mm kommer du jo op i en bygge højde hvor alle døre skal beskæres med ca 15 cm !
+ du for lavt til loftet og hvad med gl stikkontakter i gulvhøjde ?

Det tager allerhøjst 2 dage nærmere 1 dag at alle rive alle gl gulve af i et standard hus ala 150 kvm. Køb en billig rundsav til 300 kr så er det hurtigt overstået.
Hvis i har brændeovn er det gl gulv iøvrigt guf for brændeovnen.

Når vi laver sommerhuse plejer vi at montere massive fyrtræsplanker 30x 180 mm direkte på strøerne, hvilket jeg også vil anbefale dig. Der er bare mere gulv for den samme pris ! kan erhverves hos ferrywood for 150 kr kvm hvilket er ca halv pris for et sunds gulv. Det er godt nok økonomi sortering men har aldrig været ude for at skulle smide nogle brædder ud pga fejl. Knast huller kan fyldes med træ spartel.
Gulvet kan både lakeres og olieres.

Syntes du skal tænke dig om en ekstra gang inden du kaster dig ud i det med bare at isolere oven på det gl gulv. Tror i vil fortryde det da jeg tvivler på det spare jer tid eller penge... kun hovedpine smile
Annonce
Det lyder godt nok helt tosset som du siger goldchild, men det er ingen døre der skal skæres til, da wc døren der går ind, ind på et gulv der ikke skal hæves. Vi har to yderdøre der svinger ud, her skal der laves trappetrin. Vi har ingen stikkontakter ved gulvet, og med hensyn med lavt loft så er der åbent til kip. Jeg har dog mange gange tænkt at gøre som du foreslår, men har intil videre valgt det fra, da det med at isolere det vil blive et helvedet mener jeg. Huset står på en skråning og der er ikke noget klaplag under, kun ren jord. Hvis man går din vej hvordan ville man da lettest overkomme dette problem. Isoleringen (rockwool)skal jo hænge på et net, og det bliver da svært at instalere (tror jeg) Så kan man vælge at bruge sundulitt, også skal man igang med cementblanderen, og det vil da tage lang tid. Som i kan høre er dette projekt ikke færdig udtænkt, og jeg vil meget gerne have råd.
Hilsen Morten.
Nu er det jo meget svært at give et godt råd, når man ikke har set på de faktiske forhold, men jeg vil da give goldchild ret i at det (i hvert fald under normale omstændigheder) er en dårlig ide

Det bedste, og selvfølgelig også det dyreste og mest krævene, ville være at pille det gamle gulv af, isolere gulvet, lægge gulvvarme på varmefordelingsplader, evt spåndpladegulv og flydende trægulv, eller massivt trægulv(direkte på strøerne) denne løsning er jeg sikker på at i vil blive rigtig glade for, og det vil helt sikkert betale sig hjem igen den dag i skal sælge huset.

Hvis i sværger til løsningen med at bygge ovenpå, så er det ved bare at skrue nogle regler fast i gulvet for hver 90 cm, isolere med rockwool, derefter 22 mm gulvspåndplade, og flydende gulv til sidst

Venlig hilsen

Klaus
....Gulvspånplader lægges på strøer med max 600 mm (60 cm) mellem. Ellers bliver det ikke stabilt nok..

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
Hvis du allerede har købt gulvet kan du lave et flydende gulv med sundolit som medbærende i konstruktionen.

Det er en god ide med et kapilarbrydende lag. Ialt 150 mm. Sundolit er også kapilarbrydende, Hvis dit underlag er meget ujævnt plan ud med 50 mm sten. derefter 150 mm sundolit. Jo mere plant du laver det jo bedre bliver sundolitens bæreevne. Brug en 2 m retholt. må max være 2 mm pr 2 m.
Oven på isoleringen ligger du enten sundolits egen gulvplader eller alm 22 mm
gulvplader.
Derefter er det tid til dampspærre min 0.15 mm.
Så gulvpap eller foam og til sidst dit gulv som kan ligges flydende
Hov glemte at afhængigt af gulvtype kan man sløjfe spånpladen, så gulvet ligges direkte oven på isoleringen, selvfølgelig stadig med fugtspærre og pap imellem smile

dvs at det aller vigtigste er at du retter perfekt og derefter er der hverken brug for skruemaskiner eller opretning af strøer... nem og bæredygtig konstruktion.

Skal for god ordens skyld lige nævnes at denne fremgangsmåde kun er tilladt i beboelse.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også