Hvad er det for en maskine?

Er der nogen, der ved hvad en sådan fætter hedder og hvad den kan være værd?

Med venlig hilsen
ktm

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en værktøjs eller universalfræser. Jeg købte en brugt for ca. 15 år siden, for 13000 kr, den havde målestave som denne, og elektriske tilspændingsmotorer.
Desværre har den på grund af konstruktionen en kedelig trang til at rasle i tandhjulene i gearet, det er almindeligt, uden betydning men kan lyde ret voldsomt. Det er nok 13 år siden jeg forlod den. Men det er en meget alsidig maskine med utallige indstillingsmuligheder.
Fræsere med f.eks. 3 platter og 50mm i diam. får det til at lyde helt forfærdeligt, det går bedre hvis spånen ikke slippes før en ny er påbegyndt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen du godeste!! 2300 tråde med 14.000 indlæg!! :-)
Det må være en almindeligt forekommende maskine?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, nu har du noget at læse de næste uger :-)
Bridgeport er nok den almindeligste "rigtige" fræsemaskine i USA (jeg ser bort fra de kinesiske hobbymaskiner).
Køb maskinen hvis den er i orden, det vil du ikke fortryde.

MvH,,

Bent.
OK, jeg tror dig, jeg har aldrig arbejdet med en Bridgeport.
Til gengæld med en Vilh. Pedersen universalfræsemaskine fra 70erne. Det var s'gu kram, federe maskine har jeg aldrig prøvet. Men den har nok vejet sine 2 ton...

MvH,

Bent.
denne her har flere muligheder, men er jo ikke så stiv, som Høngen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg er nok hægtet lidt af!! :-) :-)

Det er ikke mig, der skal købe, men enken til en gammel ven, der skal sælge. Hun aner ikke hvad der er for en indretning, hvilket jeg heller ikke helt gør, men jeg har da en anelse, især efter jeg i dag fik fræset 1,2 mm af et par aluminiumstøtter, på en lignende maskine, der så meget mere primitiv ud.
Hvad kan hun forlange for en sådan herlig maskine?
Den ligner noget med utalrige indstillinger.

Med venlig hilsen
ktm

 

det er svært at sige, for hvad er der af værktøj, hvilken stand er den i men jeg ville tro omkring 8-10000

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
KTM:
Kan det være at nederst til højre i dit billede står der en Ernault drejebænk? Den er også penge værd.
I hvert fald:
1: kig på tysk ebay hvad sådanne maskiner går for, det vil give dig en god retningslinie.
2: se hvad der er af værktøj og tilbehør til maskinerne, det er afgørende for salgsprisen.
3: allier dig med en forhandler af brugte værktøjsmaskiner. En ting er hvad du kan få for maskinerne, noget andet er at transportere 800...1000 kg pr. maskine væk, det kan gøre et væsentligt indhug i hvad din vens enke til sidst får ud af det.

Held og lykke,

Bent.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis