Strøm til ovn

Hej.

Jeg har lige købt en ovn, hvorpå der er monteret et alm. 220V stik.
Da jeg læser i manualen, står der at den totale tilslutningseffekt er på 3,4 kW. Stikkontakten sidder på en 10A sikring, kan man ikke kun trække 2,3 kW ud af den?
Jeg kan desværre ikke bruge en fase i min 16A tilslutning, da jeg fandt ud af at min nye kogeplade skulle bruge 10,8 kW total.
Og hvordan med jord? der er ikke et jordben men kun et hul.

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan desværre ikke hjælpe dig med de 3.4 Kw. Det overlader jeg gerne til en elektrikker. Men hvorvidt du kan trække de 3.4 afhænger jo også af hvilken type kabel der er trukket fra tavlen til stikkontakten (1,5#, 2,5#, 4# osv.). Hvis ikke mine undervisningpenge er HELT spildt, så ligger du nok lige på kanten hvis der kun er trukket 1,5#. Men med 2,5# burde det ikke være noget problem. Hvorvidt det så er SMART at ligge lige på grænsen, det vil jeg så betvivle stærkt, men hvis du alligevel skal have en elektrikker ud ved lejlighed, så kan han jo da vel lige skifte en sikringsgruppe så du har 16amps til din ovn.

Stikproppen på en ny ovn, komfur, køleskab, vaskemaskine osv osv. er NÆSTEN altid uden jord, også selvom man skal/bør jorde sådanne hårde hvidevarer. Det er noget med at de er produceret udenfor Danmark, og vi har vist nok ikke indført den nye EU standard for jord eller noget i den dur.... Pointen er at man ALTID skal skifte stikproppen på nye hårde hvidevarer.
Jeg har selv lige købt ny "kogeplade" og indbygningsovn. Har samme problem, men kan dog se i papirerne, at "kogepladen" kan køre både 3, 2 og 1 fase(r). Om den selv finder ud at at nedsætte effekten tilsvarende, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Min idé går derfor på at bruge 2 faser på kogepladen og 1 fase til ovnen.

Jeg bor i en 2 plans 30'er villa, hvor der er lavet nyt el tilbage i 80'erne - dog blev tavlen ikke udvidet eller for den sags skyld flyttet, hvilket gør, at det er temmelig omstændigt at føre nye kabler - ellers ville jeg nemlig også have en røvfuld flere grupper... :p

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Citat fra LuneLund

"kogepladen" kan køre både 3, 2 og 1 fase(r). Om den selv finder ud at at nedsætte effekten tilsvarende, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Min idé går derfor på at bruge 2 faser på kogepladen og 1 fase til ovnen.



Den nedsætter ikke forbruget, det bliver bare delt på de 3 grupper.

God ide.... Jeg satte også mit til på denne måde.
Min Brandt kogeplade og indbygningsovn blev koblet med 2 faser til plade og 1 til ovn, pladen var forberedt til 2 faser, og den finder selv ud det med forbruget på hver enhed, den er delt i højre og vemstre. Det var elektriker der koblede.
Hilsen Lars.
Citat fra Poulsen71

Hej.

Jeg har lige købt en ovn, hvorpå der er monteret et alm. 220V stik.
Da jeg læser i manualen, står der at den totale tilslutningseffekt er på 3,4 kW. Stikkontakten sidder på en 10A sikring, kan man ikke kun trække 2,3 kW ud af den?
Jeg kan desværre ikke bruge en fase i min 16A tilslutning, da jeg fandt ud af at min nye kogeplade skulle bruge 10,8 kW total.
Og hvordan med jord? der er ikke et jordben men kun et hul.

På forhånd tak.


Stikproppen skal kippes og monteres på en 16a gruppe.
"normale" stikkontakter er til max 13A
LK har lavet de nye kontakter som passer til de EU stikk som altid følger med. Kan ikke huske datoen de bliver lovlige at montere i DK. Indtil da skal stikproppen skiftes hvis jorden skal være brugbar.

 

Annonce
Citat fra Poulsen71

Det er denne kogeplade jeg har købt: http://www.gram.dk/Default.aspx?ID=26110.

Tak for de mange svar.


Har også sådan en fætter.
Jeg er lidt forpisset over så vanskeligt det er at aktivere dette fingertouch system.
På min gamle Thermor plade, var det meget let at få virkningen frem, men her skal jeg mase og regere og fingrene skal være helt tørre.
Gider du berette om, hvordan din er at betjene?
Min er monteret med 3 faser på 16 amp og 2½ kabel.
Den er i øvrigt virkelig genial med den 5. midterste kogeplade, hvilket var grunden til at vi skiftede. Det burde forbydes at lave kogeplader med kun 4 plader, ligesom det skulle være forbudt at lave andet end induktionskogeplader!!!!smile

Med venlig hilsen
ktm

 

@ktm:

Det er nu rart med et "normalt" komfur hvis man eks. har ikke jernholdige gryder/pander, gamle skæve fætre, eller hvis man er vant til at arbejde med eftervarme. Men nok om det.

Jeg har selv købt en tilsvarende bosch plade (uden induktion, jeg er glad for at have lidt eftervarme at arbejde med). Mit største problem er at nogle af mine gryder/pander er så store at de kommer til at slukke for hele sættet. Altså det modsatte problem af dit, da mit reagerer ved næsten ingenting, og ikke kan se om det er mig eller en gryde der trykker på knappen.

@topic:
2 faser fra 16amp via 2,5# er min tilslutning.
Hej KTM.
Jeg har ikke tilsluttet den endnu, men jeg skal nok vende tilbage.
Det lyder forøvrigt ikke så godt med knapperne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis