Multiplade versus gips

Hej,
Jeg har brug for et gør-det-selv råd omrking indvendig efterisolere af ydermur.
Jeg havde oprindelig tænkt mig at opstille en indvendig skalmur af 50mm multiplader uden på 50mm styrolt. Men da jeg så hvor 'spinkle' pladerne var blev jeg utryg. Grunden til mit valg var netop, at jeg ville opnå en mere 'solid'/mindre 'hul' fremtoning end jeg forestiller mig en skelet og dobbelt gipsplade konstruktion giver.
Alle vurderinger, erfaringer, pro/cons er meget velkomne.
På forhånd tak
NB: der er i forvejen hulmursisoleret med ca. 120mm flamingo kugler, men kkuldebroer omkring vinduer og de sidste 30-40cm, under loftet.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor vil du dog putte styrolit i en indvendig væg ???? det er da en dårlig ide.... confused

jeg ville helt klart vælge gips og ikke 50mm multiplader, som du selv siger er 50 mm noget tyndt fis... to lag gips er meget bedre og jeg synes personligt også det er nemmer at sætte gips op.
Du skal i hvertfald have meget plads for at ville trække 10+ cm ved hver eneste væg i huset.
Når det så er sagt, så er 2 lag gips altså rigtigt godt at arbejde i, og giver ikke problemer med stabilitet (hvis du har fæstnet det korrekt, men det skal du jo også med gasbetonblokke). Det ENESTE jeg kan komme i tanke om der er en lille ulempe ved gips, er at du når du borer skal bruge en noget dyrere pluks end du skal til gasbeton. Tilgengæld så er gips bedre isolerende end gasbeton, så kr. 200,- ekstra til en kasse pluks kontra en årlig ekstra varmeregning på måske det samme, det er jo hurtigt tjent hjem.
Så jeg ville slet ikke betænke mig ved at lægge gips hvis du alligevel skal lave en ny væg. Og prismæssigt er gips meget billig, og ret let at arbejde med. Jeg har lige lavet 2 skrå lofter (2 lag), overgang mellem de to lofter (de var skrå til hver deres side), samt vægge og beklædning af centersøjle for under kr. 2000,- i materialer (gips, CD og UD-profiler, skruer, polyfilla, armeringstape og maling). Gips er bare sindsygt billigt at arbejde med.
Uden at gå ind på hvad der måtte være den bedste løsning, vil jeg gerne påpege at der kun er 24 mm. forskel imellem de 2 løsninger, forudsat du bruger samme isoleringstykkelse (50mm) Idet 50mm. rockwoll + 2*13 mm gibsplader giver 76 mm og løsningen med 50 mm styrolit og 50 mm multiplade giver 100 mm.

Hilsen
Allan
Jeg vil til hver tid vælge danogips varmvæg.
Hurtig, nemt og dukomenteret isoleringsevne.
Der kan måske opnåes en stærkere væg ved at bruge fibergips som lag 2.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også