rustent jern

Jeg kunne godt tænke mig at lave nogle dekorative skulpturer i jern men det skal være rustent hvordan fremskynder jeg processen, med en eller anden syre eller hvad?.
Når nu jernet er blevet rustent hvad gør jeg så skal det lakeres eller?.
Håber nogle kan hjælpe mig
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Saltsyre er rigtigt godt.

Pås på hud og øjne. Tøj bliver ødelagt.

Når der først er kommet gang i rusten på alm. jern kan det ikke stoppes. Det bobler altid op igen.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Da man byggede Farum Midtpunkt kan jeg huske man brugte "kontrolleret rust" til husenens facader. Man fik så vidt jeg kan huske pladerne til at ruste og så stoppede man rustangrebet, når det havde fået den ønskede farve.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Yes - Farum midtpunkt og elmasterne langs kystbanen er lavet af konstantinstål (jeg er ikke sikker på stavningen). Denne type stål har den specielle egenskab, at der ret hurtigt dannes et jævnt lag rust på overfladen. Herefter nærmest stopper korrosionen.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Med mindre man bruger rustfrit stål, er der for mig at se ingen somhelst grund til at syrebehandle. Jernet vil jo ruste allerede efter få uger i fri luft!
Rustfrit stål kan behandles med stærkt fortyndet svovlsyre. Det er mere korrosivt overfor stål end f.x. saltsyre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til Hansen:

Foran Siemens hovedsæde i Ballerup står der et rustent kusntværk der hedder Mho. Det er lavet af Freddy Fræk. Måske kan han give dig et par tips.

Til Skovmanden:
Ja svovlsyre er kraftiger og blandingen af svovlsyre og saltsyre (kongevand) er meget kraftiger.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Kongevand er består nu af saltsyre og salpetersyre...men ok....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Corten stål er navnet på den stål type du skal have .

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis