Olie eller lak på dørk

Jeg ved den har været oppe før og er en klasikker, men vi tager den lige en gang til for Prins Knud.

Hvad anbefaler I til overfladebehandling af dørk? Dørken er lavet IKKE teak, men en billigere krydsfinér der er bejdset.

Jeg ved der er meget religion i om man skal oliebehandle eller lakere. Jeg søger egentlig mest svar på det funktionelle i løsningen og i mindre grad det estetiske. Jeg har en idé om at lak giver træet et større slidlag end olie vil gøre, og med den meget tynde yderfiner er der ikke meget træ at slide af. Til gengæld bliver lakeret træ meget grimt hvis der trænger fugt ind, hvilket jo ikke er helt utænkeligt på noget der slides så meget som en dørk.

I må også meget gerne komme med forslag til konkrete mærker.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er både fordele og ulemper ved en Larkeret dørk, giver du dørken minimum 8 lag med start af meget tynd lak og så tykkere efter flere lag med mellem slibning på hvert lag. Får du en overflade der virkelig er stærk. Men det helt store minus er at den bliver glat som is lige så snart der er dem mindste fugt på den. Jeg ville selv hellere male den med en skridsikker maling.

V.h. Håndværkeren
hvis målet er en flot lakeret dørk, kan du bruge Tonkinlak som ikke kræver slibning mellem hvert lag, se min side link Tonkinlak, og så tilsætte micro plastkugler ( antislent ) til sidste lag, så er det skridsikkert, endelig ikke glasmateriale, som nogen anbefaler, så er det nemlig umuligt at slibe i igen. Skal det sidde ude, så forsegl alle snitflader med epoxy eller vil der trænge vand ind i træet, med afskalning af lak og begyndende råd til følge, gi' underside et par lag også. Første lag fortyndes men indtrængningen stopper ved første limlag, så een gang er nok.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dørken er inde i båden. Målet er IKKE en flot lakeret dørk. Det er mere det funktionelle jeg går efter. Yderfineren er typisk 0,6 mm (højst 1,5 mm) og så er der ikke meget slide af. Man sliber jo ikke bare på en så tynd finer, for risikoen for at gå igennem er temmelig stor. Derfor vil jeg gerne have en løsning der er så stærk som muligt, så der ikke bliver behov for at slibe. Hvis jeg olierer får dørken ikke en hinde på samme måde som med lak, og så er jeg bange for at de 0,6 mm yderfiner ikke rækker langt. Hvis jeg derimod har en masse lag lak, er det lakken og ikke træet der slides på. Det estetiske kan diskuteres herfra til dommedag, og det er en helt anden diskussion.
Var det så ikke bedre og nemmere at lime et stykke lindolium på, det kan da holde i mindst 50 år med det slid der er på en dørk i en båd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også