Trægulv på gulvvarme (vandbåret), hvor?

Hejsa
Jeg er i gang med at få renoveret mit nye hus.
Krybekælderen bliver sløjfet for at få 30cm isolering og betongulv med vandbåret gulvvarme.
I stuen og værelserne vil vi gerne have trægulv (lamelparket)
Min stedfar (arkitekt, vvs og entrepenør) anbefaler at der max skal være 11mm. De fleste steder har de kun 14mm; og nogle producenter mener at det godt kan bruges med gulvvarme.
Jeg har haft meget sævrt ved at finde nogle der har lamelparket i den tykkelse. Jeg har fundet noget i hollandske internetbutikker (via google), men det holder ikke ligewink
Er der nogen der ved hvor det evt. kan købes? - eller har erfaringer med trægulv og gulvvarme. Jeg vil lige pointere at vi absolut ikke vil have laminatgulv - det er typisk det jeg finder når jeg leder efter trægulv i den tykkelse.

mvh TS

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tosch wink

Vi har selv 14 mm tarkett lamel parket og gulvvarme, det fungerer uden problemer, dog har vi store problemer i stuen sad da den entreprenør der byggede vores hus enten har lavet en for lang streng, eller ikke jursteret anlæget ordenligt.

Ellers er 14 mm lamelparket meget almindeligt at bruge som flydende gulv sammen med gulvvarme, ja jeg vil tro at 8 ud af 10 nybyggede parcelhuse har denne gulvopbygning

Venlig hilsen

Klaus
Hej Klaus

Hvilke problemer drejer det sig om?
[LIST]
[*]er der ikke plads til at gulvet kan arbejde i siderne, buler det op?
[*]er anlægget for svært at styre
[*]eller er det fugtspærren der er noget galt med?[/LIST]/TS

Citat fra www.spotvvs.dk

Hej Tosch wink

Vi har selv 14 mm tarkett lamel parket og gulvvarme, det fungerer uden problemer, dog har vi store problemer i stuen sad da den entreprenør der byggede vores hus enten har lavet en for lang streng, eller ikke jursteret anlæget ordenligt.

Ellers er 14 mm lamelparket meget almindeligt at bruge som flydende gulv sammen med gulvvarme, ja jeg vil tro at 8 ud af 10 nybyggede parcelhuse har denne gulvopbygning

Venlig hilsen

Klaus

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Gulvvarmen i stuen ligger længst væk fra fyr og gulvarmefordeler, så det er husets længste streng på over 120 meter sad

Om det er længden på strengen, eller manglende jurstering, det ved jeg ikke.

Vi har svært ved at holde teperaturen i stuen, hvis der er frost, og det blæster, så kan vi dårligt holde 20 gr. selvom gulvarmen kører hele tiden.

Men som sagt, så er der ingen problener i resten af huset, så det er nok bare manglende jurstering

Venlig hilsen

Klaus
Er det hele strengen der er 120m?

Vores ligger ikke så langt fra fyret. Derudover bliver der forberedt til evt. senere montering af radiator ved vinduerne. Vores hus er ikke nyt, og kun hulmursisoleret, så jeg kunne også forestille mig at gulvvarmen ikke er nok i frostvejr.
/TS

Citat fra www.spotvvs.dk

Gulvvarmen i stuen ligger længst væk fra fyr og gulvarmefordeler, så det er husets længste streng på over 120 meter sad

Om det er længden på strengen, eller manglende jurstering, det ved jeg ikke.

Vi har svært ved at holde teperaturen i stuen, hvis der er frost, og det blæster, så kan vi dårligt holde 20 gr. selvom gulvarmen kører hele tiden.

Men som sagt, så er der ingen problener i resten af huset, så det er nok bare manglende jurstering

Venlig hilsen

Klaus

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Nej du for ikke problemer, bare du laver det ordenligt, og husker at skrive ned hvor lange dine strænge er, så du kan jurstere ordenligt ind.

At afsætte rør til senere montering af radiator er vidst lidt overkill og helt unødvendigt.

Mit eksempel var ikke til skræk og advarsel, bare lige et hint om at man ikke skal lave strængene over 120 meter, samt sørge for ordenligt jurstering af sit anlæg

Hvis gulvvarmen er lavet rigtigt, så kan det være 20 gr. frost udenfor, uden du kommer til at fryse

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Hvis du mener at den manglende justering på 120 m kredsen er årsag til at varmeafgivelsen ikke er god nok, så er dette da forholdsvis let at løse ved at benytte flowregulatorer på fordelerrørerne. Dermed er du sikret ensartet gennemstrømning på alle kredse - men jeg tvivler på det er årsagen til fænomenet.

Jeg er mere tilbøjelig til at tro at energiafgivelsen fra vandet i den lange kreds sker inden "det varme vand" er nået hele kredsen igennem.

Løsningen herpå vil være at lave et selstændigt shunt på denne kreds, så der tilføres relativt mere energi til den kreds end de øvrige - f.eks gennem varmere fremløb eller større gennemstrømning end de øvrige kredse - hvilket ikke kan løses på samme opblandningssløjfe uden at gå ud over de øvrige kredse i dit system.

Men det er blot teori - kun praksis vil vise om det er en løsning ;-)
Jeg har selv 13mm laminatparket ovenpå 2mm skumgummi i omkring 40 m2 af mit hus. Som Klaus siger, så er det helt normalt i nyere huse (der så også lige har 200mm styrolit under), og virker fint. Og jeg har i stue og køkken lagt både 20 mm husky gulvkrydsfiner OG 22 mm massivt parket.
Begge dele er der vandbåren gulvvarme under, og jo, jeg vil da indrømme at jeg skal skrue en del op for at få varmet fødderne, men det holder da uden problemer en indendørs temp. på omkring 20 grader, og til nogen nær halv pris af hvad det kostede med radiatorer (jeg isolerede også lige lidt da jeg havde gulvet oppe)
Så jeg ved ikke hvorfor du vil have 11mm... Det giver da bare problemer når du skal slibe gulvene. Og du kan sagtens varme rummet op selvom der er mere træ på gulvet end de 11mm. Jeg har som sagt over 40mm træ over varmefordelingspladerne i mit køkken.
Mit hus er fra '47, og har også kun hulmursisolering (og ikke engang det i min gasbeton tilbygning fra '73), og det holder også i frost. Dog kan det godt give lidt problemer i tilbygningen i frost og høj vind (har været helt nede omkring 15-16 grader), da både tag og vægge ikke er helt vildt godt isolerede endnu, så denne vinter har jeg valgt at få en varmepumpe som "reserve-varme". Den kan også køle af om sommeren, hvor det ellers bliver vanvittigt varmt.
Jeg har seperate shunts til alle strenge der er fysisk adskilt fra hinanden (pr etage, og pr bygning), og ingen strenge over 90 meter.
Det enste jeg har et lille problem med er at det bliver for varmt i de værelser der har fliser i forhold til de værelser der har trægulve hvis gennemstrømningen er ens, men det kan man jo regulere på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis