Efterisolering og radiatore

Hej,

Jeg bor i et gammelt gasbetonshus uden isolering, og jeg er af flere blevet anbefalet at efterisolere huset. Jeg ville gerne foretage denne efterisolering indenfor, men hvordan gør man i forhold til radiatore? Jeg vil opsætte 95mm rockwool.

Radiatorene sidder helt inde til væggen og kommer op fra gulvet. Jeg overvejer at skære radiatorrørene over og sætte et knæk på, så de kommer til at stikke ud af den nye væg - men som en ven gjorde mig opmærksom på, så kommer der samlinger i væggen og det er vist ikke lovligt? Er det korrekt?

Der er krybekælder i huset, men det er kun 40 cm høj, så det er begrænset hvor meget jeg kan ligge og kravle rundt i den. Hvad gør jeg? Skal gulvet op?

Nogle erfaringer?

Mvh
/Thomas
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo meget an på dit ambitionsniveau.

Først og fremmest så er det lovligt at lave samlinger, så længe du har adgang til samlingen. Det får man let med enten en inspektionslem, eller ved at have et lille hul der ikke er isoleret lige hvor rørene er. Evt. kan du jo lade HELE radiatoren sidde hvor den gør, og så lave en varmekasse udenpå. Det kommer til at se helt pænt ud, også selvom din mur lige kommer 10-12 cm længere ind i rummet.

Hernæst, så kan du vælge en varmvægs-løsning istedet for rockwool og gips. Den fylder meget mindre. Givet... Den giver ikke 95mm isolering, men du kan få den med 20mm flamingo, og det modsvarer ca. 40-50 mm isolering (rockwool).

Du kan også gå skridtet videre og isolere udvendigt, med facadebats og puds. Det kræver lidt øvelse for at få det pænt, men man skal jo starte et sted. Fordelen er netop at du ikke behøver at gøre noget indvendigt, og du taber derfor ikke kvadratmetre. Samtidigt får du lige en ny facade med ved samme lejlighed.

Er ambitionsniveauet RIGTIGT højt, så vil du måske også isolere gulvet. Især hvis du har en åben krybekælder. Det er klart lettest lige at skyde et par kubikmeter skaller ind i krybekælderen, og så glemme alt om den i de næste par år... Men du kunne jo vælge lige at tage gulvet op, lægge styrolit, gulvvarme og ny beton, noget der er ret let hvis du har en krybekælder du kan inddrage (kræver ikke så meget grave arbejde). Så får du rigtig lækker varme, og slipper HELT for radiator, hvad enten du vælger indvendig eller udvendig isolering.
Har du overvejet at lave isoleringen udvendigt, f.eks kombineret med en flot træbeklædning ?

Alternativt kunne du nøjes med at lave udførelsen med "varmevæg" kun bag radiatorerne og så alm. 100 mm for resten. Hvis du banker pudsen af bag radiatorerne vil du formentlig få en centimeters penge mer at løbe på til "varmevæggen"

Hilsen
Allan

Hilsen
Allan
den med at sætte 95 mm isolering på indvendig side holder ikke det må man simpelhen ikke der må max sættes 50 mm på og grunden til dette er simpelhen at man ved at sætte så meget isolering på flytter den kolde sidde ind midt i vægen og der ved kan der for komme fugt skader i stort omfang..

ellers må du gerne sætte en samling inde i væg hvis det er gevind rør der går til din radiator.. det hedder sig som hovede regl at hvís det var lovligt på det tidspunkt installtionen er lavet er det osse lovligt at vidre før i dag

mvh steffens
Citat fra steffens

den med at sætte 95 mm isolering på indvendig side holder ikke det må man simpelhen ikke der må max sættes 50 mm på og grunden til dette er simpelhen at man ved at sætte så meget isolering på flytter den kolde sidde ind midt i vægen og der ved kan der for komme fugt skader i stort omfang..

ellers må du gerne sætte en samling inde i væg hvis det er gevind rør der går til din radiator.. det hedder sig som hovede regl at hvís det var lovligt på det tidspunkt installtionen er lavet er det osse lovligt at vidre før i dag

mvh steffens


Man må gerne sætte 95 mm isolering op indvendig. Du skal huske at have dampspærren på den varme side, og den skal være tæt.
Man kan nogle gange få problemer med ikke hårdtbrændte mursten når man efterisolerer med 95 mm, men det er ikke aktuelt i dit tilfælde.

Så bare kom igang

Se eventuelt på rockwools hjemmeside, de plejer at at have gode efterisolerings guider.
Annonce
hmm marguis

hvor får du de oplysninger fra?? vi ska se noget lov stof for at finde ud af om det passer eller ej..
ja kender godt de sidder men det betyder jo ikke at det er hvad loven siger selvom man ikke burde gå fra at når de anviser det skulle det være ok..
skal lige hjem og nær læse min varme norme mener bestemt at det står der i men kan selvfølgelig ta fejl..
Loven?? Jeg er ikke helt med!!!

Mener du at man ikke må efterisolere sit hus med 95 mm men istedet skal bruge 50 mm?
ja loven du ved den der siger hvad vi må og ikke må alt ting tar jo udgangs punkt i den der med osse isolering af huse hvis du læser bygnings reglemente vil du blive henvist til en lang række af normer og det er dem vi alle arbejder ud fra..
altså ja så vidt jeg er oplyst må man ikke efter isolere med mere end 5o mm på indvendige side dette for at undgå at flytte den kolde side ind på bagmuren men kan jo ha taget fejl men under søger det nærmer..

altså alt over 50 mm og det ska ske på udvendige side af ydervægen..
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis