Væghængt toilet istedet for almindeligt

Hej !

Jeg bor i en lejlighed hvor der i badeværelset er monteret et ganske almindeligt toilet. Problemet er bare, at toilettet står på sådan en måde, at det er umiligt at rengøre omkring det og der bliver meget beskidt inde ved væggen. Derfor har jeg tænkt på muligheden for at få et væghængt toilet istedet, men har ingen idé om det er muligt uden større indgreb, når nu der allerede er afløb i gulvet som det almindelige toilet er tilsluttet. Jeg vil mene der er plads inde i væggen til cisternen, men det vil jeg selvfølgelig undersøge.

Men spørgsmålet er, er det et stort projekt at skifte et almindeligt toilet ud med et væghængt, specielt i forhold til afløbet i gulvet ?

På forhånd tak for hjælpen.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For nogen er det et stort projekt at sætte en hylde op.

Jeg synes ikke det er et stort projekt, men du skal jo have en VVS´er til at montere det nye med vand og afløb + du skal beklæde kassen som vandbeholderen sidde i + denne skal normalt skrues i væg og gulv. Resultatet vil du blive glad for.

Prismæssigt vil jeg gætte på lidt over 10.000.

God arbejdslyst til dig

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
jeg er helt enig med Tommy, undtagen prisen !

Du skræmmer Bini væk fra ideen, selvfølgeligt er det ikke gratis, men jeg vil sige det halve kunne gøre det.. hvis ikke mindre..! det jo forholds vis småting der skal laves. kommer ogsåan på hvor meget du kan selv.

Men du mister jo ca. 15 cm af dit badeværelse, der hvor wcét står.

put et billede af det på, så det lettere at bedømme.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det er vel en sandhed med modifikationer, når Lopus skriver, at du mister 15 cm af dit badeværelse.

Reelt set kan det sammenlignes med at bygge en væg rundt om din nuværende cisterne - du flytter altså væggen ud over dit nuværende afløb, men kummen vil komme til at hænge meget nær ved dens nuværende placering.

I tilgift kan du lave en dekorativ hylde (top) og du får et mere moderne udtryk + naturligvis lettere rengøring

Jeg ville gøre det...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Tak for svarene.
Jeg har ikke et billede lige her, men kan sætte et ind senere. Hvad angår den plads man mister, har jeg også forstået det sådan, at der sættes en boks rundt om cisternen og toilettet vil derfor være nogenlunde hvor det hele tiden har været, men pladsen er dog heller intet problem, da badeværelset er meget langt.
Derudover skal jeg have sat fliser op i badeområdet af badeværelset - et område på ca. 1 x 1,5 m og ca. 1/3 op ad væggen, da jeg pt har tapet / glasvæv som er fugtskadet. Er der nogen der har et bud på, hvad det vil koste at få sat fliser op omkring badeområdet og få sat et væghængt toilet op - hvis man får en fagmand til det , og også hvis man gør det selv?
Vedr. prisen er det nok nærmest umuligt at sige sad

Du kan få toiletter til under kr. 2000 og til over 10.000

Vedr. fliser så fås de også til under kr. 100/m2 til over kr. 1000/m2

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Her kommer så billede af det nuværende toilet, samt badeområdet som skal have fliser istedet for tapet / glasfilt hvad det nu end er, der er på.

Det primære spørgsmål er dog stadig, om det vil kunne lade sig gøre med væghængt toilet da det virkelig ville pynte og gøre rengøringen meget meget nemmere.
Vægmodulet koster min. 1.800, skålen ca. 1.500, trykknap 150-500, tyk vådgips, VVS arbejde et gæt 2.500, slange, maling ell. fliser osv. så apparatet tæller. Ud fra dit billede at dømme skulle du måske overveje en hjørnecisterne? Kig på netbutikkerne for billede og pris. Summa summarum: Væghængt koster 8.000 + Almindeligt koster i en god kvalitet, hvad 1.500-2.000.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Efter at have set dine billeder, kunne jeg ikke lade være at tænke, at det må da være irriterende med den faldstamme i bruseområdet.
Du taler også om at sætte fliser op og det medfører så vådrumsforsegling mm. - og skal det hele laves efter forskrifterne, bliver det ikke helt billigt.

Nu er det svært præcist at bedømme størrelser og afstande udfra et par billeder, men hvis jeg var dig ville jeg jeg prøve om følgende var muligt...

Lav en "kasse" der starter i underkanten af vinduet og ligesom lukker nichen ned mod gulvet. Lad kassen fortsætte i en bredde af 25 cm ud fra væggen hen mod vasken. Flyt toilettet over til den samme side som vasken (ved siden af faldstammen) med en indbygningscisterne inden i de 25 cm mellem vask of faldstamme - væghængt toiletskål.
Hvis der ikke er plads til dette i bredden, kan cisternen måske stå med bagsiden mod faldstammen med toiletskålen hen mod vasken.
Køb en færdig helt lukket brusekabine og sæt den hvor toilettet står nu - derved undgår du hovedpinen med vådrumsforsegling og fliser op ad væggene.

badmedkasse.gif

Det kan måske slet ikke lade sig gøre - men jeg synes der er brug for lidt nytænkning.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også