Sæbekassebil

Hejsa!
Jeg er en pige, som læser til pædagog. Jeg er lige nu i praktik i en Dus-ordning, med børn i alderen 6-9 år. Jeg har sat mig for at sætte et drenge-projekt igang. Vi skal lave sæbekassebiler & konkurrere mod en anden skoles Dus-ordning.
ER DER MON NOGEN DER HAR NOGLE GODE RÅD OM DET AT BYGGE SÆBEKASSEBILER??
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har kun prøvet det een gang i mine drengedage, og da var det min kammerats far det lavede det meste, så vi mistede hurtigt interessen, mens han byggede videre og videre.
Så 1. punkt er, at lade børnenes egen fantasi frembringe deres EGET køretøj i stedet for at komme med en færdig løsning -det er ikke nær så sjovt og lærerigt.

2. Punkt hvor du kan hjælpe er, at guide hen imod materialer der er så lette som muligt. Den vi fik bygget blev lavet af gamle forskalningsbrædder, så vognen blev tung som et ondt år, og ingen gad skubbe en sådan slæde.

Derimod var et rigtigt rat fra en bil (ophugger) nok den største oplevelse, for så kunne man drømme, at det var en rigtig bil. Der blev monteret det forreste tandhjul fra en cykel på ratakslen, og herfra var der en kæde til forakslen, som var brættet hvor forhjulene sad, og som kunne bevæge sig om en bolt der tillod forakslen at dreje.

Endeligt fik den blinklys drevet at en lille akkumulator (igen ophug), og gardiner for vinduerne - meget smagfuld.

Den var flot men TUNG, og blev kun brugt ganske få gange.

Emnet burde i øvrigt nok være bragt i "Over Hækken" eller "Lav-Bil", for her i "Lav-Have" er det primært havemennesker der læser, og en sæbekassebil i haven er nok ikke ønskedrømmen, så det kunne vel nærmere være bilelskerne der burde svare.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Da jeg så dit indlæg i går, tænkte jeg at dernok ville komme en masse svar, for alle lav-det-selv'ere har nok bygget sæbekassebiler som børn eller bygget nogle til deres egne børn. Men dit spørgsmål er meget generelt, så det er svært at svare på! Hvad er detisær, du søger hjælp til?

Jeg er helt enig i Jørgens kommentarer om at lade fantasien råde. Det bedste du kan gøre er nok at sørge for materialer.

Du skal bruge et par lægter (se andet steds på disse sider for en præcis definition af dét begreb) til den bærende konstruktion. andre brædder eller plader (vandfast krydsfiner vil være perfekt, men billigere materialer som alm. krydsfiner eller spånplader kan også bruges). Der skal bruges en bolt med to møtrikker til hver bil til at forbinde foraksel til den bærende lægte, så den kan dreje.

Og så det vigtigste: Hjul! man kan vist nok godt købe hjul til sæbekassebiler, men hjul fra aflagte barnevogne er rigtig gode - og de kan genbruges til mange sæbekassebiler (naturligvis lidt afhængigt af hvor mange børn, barnevognen har været brugt til).

TS

Hej mig og mine venner er i gang med en sæbekasse bil med motor. det vi gjorde var at tage en palle og skar til den rigtige størelse så lagde vi nogle tynde plader over hullerne og satte sædet fra en gammel stol på. så satte vi nogle lygter på som lignte øjne nogle billige tape lygter til en 20 stykket så for sjov tog vi en nummerplade rettet er et pocketbike styr og det bliver motoren også så har vi politi blink på og elektrisk dyt hårnog bag sædet sider en låge til en motor så man stadig kan køre når det regner men er lidt i tvivl om det er tips eller selve en brugsanvisning du ville have.

hej er en 13 årig dreng som elsker gør det selv som sløjd og at bygge ting som sæbe kasse biler er i gang med en sæbekasse bil med pocketbike motor

Hej Shirt

Som inspiration til modeller og materialer kan du - og børnene - bruge disse to bøger:

Sæbekassebiler for begyndere af Brian Hvam
Beskrivelse af værktøjet, materialerne, grundkonstruktioner og forslag til karosserier. Står under faggruppe 68.5 på biblioteket

Legetøj du selv kan lave af Pamela Peake
36 arbejdsbeskrivelser til fremstilling af legetøj i stof, træ og blandede materialer - fx. sæbekassebiler, dukketealer, legehus. Står under faggruppe 79.31 på biblioteket.

Da jeg var barn i 1950'erne byggede vi sæbekassebiler af gamle barnevognshjul og frugtkasser - sjovt nok syntes jeg, at det allerbedste var at få lov til at male bilen selv! Så måske er det en idé at få forældrene til at donere alt hvad de har i gemmerne af halvfulde dåser med maling?

Rigtig god fornøjelse

Hanneli

 

Hanneli>> Mon ikke shirt har fået lavet sin sæbekassebil, eftersom tråden er startet i 2002???

 

Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også