Anbefalinger til CO2 svejser?

Hej med jer.

Hvilken beskyttelsesgas vil I anbefale til CO2 svejseren? Blandgas eller CO2?
Det er til svejsning af alm sort jern..

Hvor får man en flaste billigst? Er det ikke noget med at man betaler et depositum for flasken og et beløb for at få flasken fyldt efterfølgende?
Nogen steder de er billigere end andre??

Nogen der kender et sted hvor man kan se årgangen på en Esab LKA 240 svejser?

MVH Njord
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
blandgasen giver en fladere svejsning=mindre slibning
co2 er biligere
Citat fra eksmek

blandgasen giver en fladere svejsning=mindre slibning
co2 er biligere


Det kan vist kun tolkes til: vælg blandgas...

Er flasker og gas billigere nogle steder frem for andre??

MVH Njord
du skal lige være opmærksom på du kan ikke bruge samme reduktionventil/flovmeter til co2 og blandgas
Citat fra eksmek

du skal lige være opmærksom på du kan ikke bruge samme reduktionventil/flovmeter til co2 og blandgas


Den var jeg bestemt ikke opmærksom på.

Kan man umiddelbart se hvad manometer/flowmeteret er beregnet til?

Er det ønskede flow ikke nogenlunde det samme da?

Jeg har et manometer på svejseren, men ved ikke hvad det har kørt med sidst....

MVH Njord
Hej.

De manometre jeg har på mine svejseværker kører nu fint både med blandgas og ren co2.

Alt efter hvad du skal svejse så er der forskellige blandinger af blandgas, den mest brugte til alm jern er nok 82%argon 18%co2, men de har alle deres fordele og ulemper.
Læs evt om dem på gasproducenternes hjemmesider. feks www.aga.dk eller www.hede-nielsen.dk

Til nyt, rent jern kan en blandgas være at foretrække, men mener at co2 er bedst hvis det der skal svejses er ældre/rustent osv.

Kan ikke lige hjælpe med hvor det er billigst at få gas, har selv flasker både Aga og Air Liquide

Nogle firmaer leverer også flasker med indbygget manometer / regulator, disse flasker er lidt dyere i indkøb, men kan godt være pengene værd.


Mvh Sømanden
Annonce
jeg mener at der var forskel på tilslutnings gevind ? på forskellige industrigasser for ikke at komme galt afsted chek gevind
Citat fra eksmek

jeg mener at der var forskel på tilslutnings gevind ? på forskellige industrigasser for ikke at komme galt afsted chek gevind


Hej

Umiddelbart mener jeg ikke der er forskel på gevindet på flasker med almindelige beskyttelsesgasser til svejsning. Sker jo ikke de store ulykker ved at bytte rundt på co2, argon eller blandgas.

Men der er forskel på gevindet på acetylen og oxygen flaskerne, netop for ikke at komme galt afsted.

Mvh Sømanden.
Der findes flere forskellige gevind afhængig af gastype og blandingsforhold

Man kan få forskellige omløbere til manometrene - du kan godt bruge samme manometer til co2, argon og blandgas - det kræver blot en anden omløber og i nogen tilfælde et andet rør mellem manometer og flaske

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

Der findes flere forskellige gevind afhængig af gastype og blandingsforhold

Man kan få forskellige omløbere til manometrene - du kan godt bruge samme manometer til co2, argon og blandgas - det kræver blot en anden omløber og i nogen tilfælde et andet rør mellem manometer og flaske



De beskyttelsesgasflasker jeg har på værkstedet, de har alle samme gevind.
Har ren argon, ren co2, blandgas 82/18 samt en anden argonblanding.
Men måske det også kan skifte fra leverandør til leverandør...

Mvh Sømanden
Sakset fra AGA´s Hjemmeside

Gevind
For at øge sikkerheden og mindske risikoen for fejlkoblinger, er flaskeventilerne udstyret med forskellige gevind afhængig af gastypen eller blandingen.

De mest almindelige gevind er

W 24,32 x 1/14”, H. udv.: Argon, Helium, Nitrogen og alle inerte blandinger (MISON, Fogon osv.)W 21,8 x 1/14”, H. udv.:CO2, ODOROX oxygen, oxygenW 21,8 x 1/14”, V. udv.:Tyron, Naton og hydrogen

Med venlig hilsen

Fladder
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis