Farver på ledninger

Er det stadig kun jord der altid skal være den gul/grønne? Og frit valg med resten af farverne? Skal have trukket dobbelt nul i et 5x2½ kabel hvorved den ene nul vil blive den sorte eller grå ledning. Må man det?



PS. Ved godt hvilke faggrupper og autorisationer der beskæftiger sig med den slags, samt hvorvidt det er GDS eller ej.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa... hvorfor vil du have en dobbelt nul... er det til styring af en sensor ?

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

det er et kraftstik, men der skal monteres en vaskemaskine og en tørretumbler, begge 230V. De får hver deres 13A sikring i den nye tavle, men kablet er jo trukket og muret ind. Derfor ville jeg tage eks brun/blå til den ene og Sort/sort-hvid til den anden. Derved vil den ene nul jo ikke være blå. Så vidt jeg husker fra Jern&Metal i starten af 90'erne var kravet at jord, og kun jord, måtte føres i gul/grøn - resten var i princippet ligemeget, og derfor vil der jo ikke være noget galt i at gøre som ovenstående.
Jeg kender ikke lige til reglerne med farverne, men du kunne da udskifte dine 2 stk. 13A sikringer med 1 stk. 400v 13A gruppe, så er dit problem løst

Jeg går ud fra at du har 5*1,5 ført fra tavlen til dine vaskemaskine og tørretumbler ?

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg kender ikke lige til reglerne med farverne, men du kunne da udskifte dine 2 stk. 13A sikringer med 1 stk. 400v 13A gruppe, så er dit problem løst

Jeg går ud fra at du har 5*1,5 ført fra tavlen til dine vaskemaskine og tørretumbler ?

Venlig hilsen

Klaus


Som jeg også skriver, så er der nu en 400V gruppe. En sådan har jo kun een nul - jeg vil have seperat nul til hver maskine så man ikke pludseligt får en "løs nul" hvis der går overgang i den ene maskine.
Perfekt, takker - præcis det svar der skulle til biggrin
Citat fra MikeMarbjerg

Som jeg også skriver, så er der nu en 400V gruppe. En sådan har jo kun een nul - jeg vil have seperat nul til hver maskine så man ikke pludseligt får en "løs nul" hvis der går overgang i den ene maskine.


OK, jeg havde ikke lige læst at der nu er en 400V gruppe. så er jeg jo nok ordblind wink

SORRY jeg ser lige du har startet mmed at skrive du havde et kraftstik, det havde jeg overset

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra MikeMarbjerg

Som jeg også skriver, så er der nu en 400V gruppe. En sådan har jo kun een nul - jeg vil have seperat nul til hver maskine så man ikke pludseligt får en "løs nul" hvis der går overgang i den ene maskine.


I de 8 år jeg arbejdede som elektriker, har jeg ALDRIG hørt om at nullen skulle blive "løs" ved overgang i en maskine. Til gengæld er jeg noget betænkelig ved at blande flere nuller og faser i ét kabel, selvom det godt nok er tilladt.

Sålænge man sørger for at spænde sine muffer ordentligt, er der ikke den store risiko for løse nulledninger.

Med venlig hilsen

Anders

der kan jeg kun give anders k ret , magen til klamphuggerarbejde høre man sjældent om
hvis du ikke har mere forstand på elarbejde , end du giver udtryk for , så burde du slet ikke have lov at røre ved den slags
Som jeg læser dit indlæg vil jeg give bredker og Anders K ret. Det du har gang i SKAL STOPPES.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis