Alternativ til fjernvarme

Hej LDS

Vi står for at skulle renovere huset, samt at inddrage første salen på huset. Jeg kunne godt tænke mig at få alternetiv opvarmning samt varmt brugsvand.
Kan man samle fjernvarmen med evt solvarme??? Kan det lade sig gøre at dele huset op så stueplan kører på fjernvarmen mens 1. sal kører på solvarme??? Nogen der har erfaringer. Det skulle værer en temlig dyr omgang at komme ud af fjernvarmen her hos os
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Løkke

Du kan sætte en varmevæksler mellem fjernvarme og dit centralvarme.
Der efter kan du sætte hvad du vil af alternetive varmekilder. Der kan dog være nogle cervituter på dit hus, er der det skal du rette dig efter det.
Ud over solvarme kan du få brændeovn / pilleovn der også kan køre sammen med dit central varme, og de kan give varme hele året.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Bemærk også at solvarme anlæg sjældent kan betale sig, især da de giver meget lidt om vinteren, hvor man skal bruge dem mest.
Til vinterdagene vil jeg anbefale varmepumper, jordvarme eller den klassiske brænde/pilleovn. Du kan dog sagtens supplere med solvarme, det er bare for utilstrækkeligt ti lat man kan nøjes med det.
Mange steder må du slet ikke sætte solvarme op hvis du har fjernvarme. Så det skal du checke først.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvad med et jordvarmeanlæg ?

Dette kræver jo at du har en rimelig stor have, hvor du kan grave slanger ned i.

Jeg har ikke nogle bestæmte mærker jeg kan anbefale men jeg ved at vaillant har en færdig unit med vvb, styring, kompressor osv, jeg mener den koster ca. 45.000, dertil kommer pem rør, måske en pumpebrønd. hvis du selv kan grave pemrørerne ned i haven, kan du være kørende for under 60.000

Jordvarme, eller varmepumper egner sig fortrinligt til gulvvarme, da fremløbstemeraturen i gulvvarme ligger imellem 30-40 gr. pga. den lave fremløbstemepratur for du endnu større virkningsgrad ud af din jordvarme

Hvis du ikke har gulvvarme, bør du have noget større radiatorer/konvektorer end normalt, og så syntes jeg personligt at det bliver noget skidt.

Jordvarmen kan give dig alt den varme og varme vand som du har brug for, hele året, så du behøver ikke fjernvarmen.

Som peterR skriver, så bør du lige tjække med fjernvarmeselskabet unden du kaster dig ud i noget alternativt

Venlig hilsen

Klaus
www.spotel.dk

Min grund er på 3000kvm så det skulle ikke være der problemet er. Hvor dybt graves slangerne ned og hvor langt et stræk lægger man dem ud i.
Jeg har pt kun gulvvarme i badeværelset (4,5kvm) Men overvejer at lave det i resten af huset hvis det kan lade sig gøre. vi har kælderog der er ikke støbt imellem.
Ja din grund er rigelig stor.

For nogle år siden fik jeg selv et tilbud på jordvarme, og jeg mener at slangerne skulle graves ned i ca. 0,8 - 1 meter, og der var ca. 300 - 400 meter rør der skulle graves ned. Jeg fik aldrig dette anlæg da det kostede 130.000 at få lavet. sad

Men som sagt, så kræver det gulvvarme, eller store konvektorer

Venlig hilsen

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis