Maling af Klædeskab, hvordan gør man?

Hej allesammen

Jeg har lige købt et ældre teak-laminatklædeskab som har et par ridser hist og her. Derfor vil jeg male det. Men jeg ved ikke helt hvilken type maling jeg skal bruge eller hvilken forbehandling jeg skal give skabet.

Håber der er nogen her der kan hjælpe med om jeg skal slibe det inden, og i så fald hvor meget, og om jeg evt. skal behandle skabet med noget andet inden jeg maler. Og når jeg så maler om det så skal være med terpentin eller vandbaseret maling, eller måske noget helt tredje?

PS. Jeg er MEGET ny indenfor gør-det-selv ting smile

Mvh
Kjartan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det træ eller plast

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis det er laminat fra eks. Ikea så er det jo plastik, og du skal derfor IKKE slibe eller afvaske med terpentin, for så forsvinder "malingen" (teakstrukturen) bare....

Hvis det har ridser i lakken, og KUN i lakken, så skal du istedet bare lakere ovenpå den gamle lak. Kan du ikke finde en nogenlunde identisk lak, så skal du dog lakere HELE skabet (eller i hvertfald den flade der er påvirket) for at det ser pænt ud.

Hvis du VIL male det, så brug gerne en akryl maling, og polér gerne efter endt maling.

Er der derimod tale om "rigtigt" træ, så kan du slibe og lakere, eller slibe og male. Principelt set burde du kunne nøjes med bare at male, men det kommer lidt an på størrelsen af ridserne.
Skal det skifte farve eller skal de lakeres??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for svarene!

Det er et rimeligt gammelt skab så vidt jeg kan vurdere, omkring 70'erne vil jeg tro. Og Laminaten ser ud til at være træ og ikke plastik. Jeg vil gerne male skabet grå/sort, da det har et par skavanker hist og her, og jeg ikke synes farven er helt mig.
Virkeligt ingen der kan give mig nogen fif?
Det er nok ikke ond vilje, men hvis du ved så lidt om tingene, vil jeg anbefale dig at frekventere en farvehandler, fortælle om sagen og få råd og vejledning til dit projekt, evt en skriftlig vejledning fra farvefabrikanten. ( kan muligvis findes på nettet ). Få startet projektet og spørg evt. om specifikke ting her i forum. Generelt kan jeg dog sige, skal det være i top, er der lidt arbejde ved det. Og hvilken maling du skal bruge, afhænger at hvilken overflade du ønsker, og her gælder det at jo blankere du ønsker det, jo finere skal den overflade du maler på være, og også pensel eller rulle skal være af god kvalitet.
Du kunne også bestemme dig for hvilken overflade du ønsker, og så spørge her igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også