Opfriskning af trægulv

Hej,

Jeg søger nogle gode råd omkring opfriskning af mit massive parket gulv i olieret ask. Gulvet har ikke været vedligeholdt i et par år, og det er derfor blevet mørkt og nogle steder gulnet af solen. Det har alm. overflade ridser men ikke voldsomme mærker. Jeg har vedhæftet to billeder der viser gulvet sammenholdt med en helt ny stav af samme gulv, som jeg har lagt i nolge andre rum.

Men hvad er problemet så ? wink Jo, jeg synes umiddelbart at en decideret afhævling og derefter pudsning og oliering er lidt voldsomt. Ved en ahhævling napper man jo et par mm af gulvet. Mon det ville være nok at bruge en rondelsliber med mellem-sandpapir og derefter pudse op og til sidste oliere med selvsamme rondelsliber? Det ville jo være noget nemmere, eller er der eingen vej uden om at gå i gang med den store tur?

SÅ hvis der er nogle der har et par erfaringer med opfriskning af parketgulv vil jeg meget gerne have et par indspark.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har selv slebet en del gulve. Når du skriver afhøvling mener du sikkert en maskine med meget grovt sandpapir.
Du kan opfriske dig gulv ved at bruge en rondel- gulvslibemaskine. Se Tool-matic.dk , de har en maskine som du både sliber med (eksempelvis korn 100 og efterfølgende polerer olie ned i gulvet med. Den har iøvrigt støvsuger påmonteret så du slipper for alt for meget støv. Du bliver hurtigt dus med maskinen. Start dog uden sandpapir når du starter første gang.
Ved denne maksine kan du nøjes med en ganske let slibning indtil du er tilfreds med overfladen.
Til Bankmanden,

Jeg er glad for at høre, at du har gode erfraing med kun at bruge en rondelsliber. Nu er jeg nok 96,5% sikker på at det er den vej jeg vil gå cool . Jeg vil nemlig gerne udgå først at bruge en gulvsliber, da det er besværligt og slider mere på gulvet.

mvh

Søren W.
for at fjerne de ridser/mærker som jeg kan se, på billede nr 2, er der ingen vej uden om, det gulv skal slibes med en rigtig gulvslibemaskine og hvis gulvet ikke er skævt skal der max silbes 1 mm af. det bliver det bedste resultat vil jeg mene

Mvh Thomas
Jeg ved at mit kendskab til diverse gulvslibeudstyr ikke er helt i top, men mit spørgsmål gik netop på om det var nok at bruge Rondel gulvslibemaskinen (og jep, fint billede, ligepræcis sådna en jeg havde i tankerne).
jo det er rigeligt. Du kan få sandpapir korn 24 til den maskine. Det er for groft til det du skal slibe. Du skal min. bruge korn 60. men jeg ville starte med korn 100 hvis jeg var dig. Så kan du føle dig frem til hvordan det går. Det er en afvejning af hvor langt tid det må tage, og hvor meget du vil slibe af.
Tag rigeligt papir med fra butikken, du kan levere det papir tilbage som du ikke har brugt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis